Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II - 25. urodziny
W historii motoryzacji pojawiło się kilka wozów, obok których nie sposób przejść obojętnie, nawet po wielu latach. Przykładem oddającym to w każdym calu jest Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II, który skończył właśnie 25 lat.
Mercedes-Benz posiada na swoim koncie wiele modeli sportowych, ale nie wszystkie można określić mianem legendarnych. Model nazywany pieszczotliwie "Evo II" pokazał jednak, na co go stać. 25 lat temu miał swoją premierę na targach w Genewie, a krótko później posłużył jako baza do budowy turystycznego samochodu wyścigowego, którym niemiecki producent zajął trzy pierwsze miejsca w mistrzostwach DTM w 1992 roku. Evo zaś do dziś bierze udział w wyścigach aut historycznych.
Samochód ten można określić w trzech prostych słowach po samym jego wyglądzie - kompaktowy, mocny i muskularny. Co więcej, model 190 E 2.5-16 Evolution II rozpoczął historię sportowych sedanów niemieckiego producenta, która dobiegła póki co do modelu AMG C 63.
Absolutną bazą do narodzin Evo II był Mercedes-Benz 190. Auto, będąc jednym z bardziej kompaktowych wówczas modeli marki, określane było mianem "Baby-Benz" i kojarzyło się raczej z wygodą i bezpieczeństwem niż z jazdą po torze. Producent postawił jednak zaryzykować i na jego podstawie zaczął rozwijać projekt Evolution, stopniowo oferując coraz mocniejsze silniki. Było to odejście od znanego wcześniej wizerunku marki.
Evo II, jak wskazuje nazwa, nie był pierwszą próbą stworzenia takiego pojazdu przez Mercedesa. 16-zaworowy silnik został wzmocniony względem poprzednika o 40 koni mechanicznych, ze 195 KM do 235 KM. Tym samym sprint do setki zajmował 7,1 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 250 km/h. Dziś może nie nazwiemy tych osiągów spektakularnymi, ale dalej robią wrażenie.
Zmiany poszły jednak nieco dalej. Pojawiły się bowiem większe, 17-calowe felgi, pakiet aerodynamiczny z przeprojektowanymi zderzakami oraz zintegrowanymi spojlerami, a także poszerzenia nadkoli i masywne tylne skrzydło.
Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II został zbudowany niestety w liczbie tylko 502 sztuk. W chwili premiery kosztował 115 259,70 marek niemieckich i prawie 120 tysięcy za wersję z klimatyzacją. Dziś jednak ceny tego klasyka sięgają znacznie bardziej niebotycznych wyników.