Najwyżej wyceniany koncern motoryzacyjny nie spadnie z tronu. Toyota rządzi z dużą przewagą, nawet nad Ferrari
Który koncern motoryzacyjny ma najwyższą wartość rynkową? Odpowiedź jest prosta: Toyota. Japończycy mają ogromną przewagę.
Wartość marki stanowi finansowy miernik reputacji oraz zdolności firmy do generowania przyszłych przychodów dzięki rozpoznawalności, lojalności klientów oraz sile rynkowej. W branży motoryzacyjnej przekłada się ona bezpośrednio na dostęp do kapitału, warunki finansowania oraz wycenę giełdową. Dzięki temu producenci o wysokiej wartości marki mogą utrzymywać marże nawet w okresach spadku wolumenu sprzedaży, ponieważ konsumenci są skłonni płacić więcej za produkt o utrwalonym prestiżu oraz wiarygodności technologicznej. W tym gronie wybrane firmy rosną w siłę, ale lider jest tylko jeden - pozostaje nim Toyota.
Najwyżej wyceniany koncern motoryzacyjny to Toyota. Mówimy tutaj o blisko 75 miliardach dolarów
Najbardziej uznaną metodą, stosowaną m.in. przez Interbrand, jest analiza wpływu marki na wyniki finansowe, uwzględniająca jej siłę konkurencyjną, stabilność przepływów pieniężnych oraz odporność na wahania rynkowe. Równolegle producenci samochodów są wyceniani metodą DCF, która prezentuje projekcję zysków z produkcji, sprzedaży oraz usług posprzedażowych.
Istotną rolę odgrywa także wycena aktywów strategicznych, takich jak fabryki, patenty, platformy modułowe i oprogramowanie sterujące napędem lub systemami cyfrowymi. Zatem coraz większą wagę ma przewaga technologiczna. Marki rozwijające elektromobilność i własne systemy operacyjne mogą być wyceniane wyżej niż tradycyjni producenci z większym wolumenem sprzedaży.
Jaką wartość mają najlepsze marki motoryzacyjne? Toyota idzie w górę, Tesla dużo straciła
| Marka | Wartość wg Interbrand | Zmiana r/r | Pozycja globalna |
|---|---|---|---|
| Toyota | 74,2 mld USD | +2% | 6 |
| Mercedes | 50,1 mld USD | -15% | 10 |
| BMW | 46,8 mld USD | -10% | 14 |
| Tesla | 29,5 mld USD | -35% | 25 |
| Hyundai | 24,6 mld USD | +7% | 30 |
| Ferrari | 15,4 mld USD | +17% | 54 |
| BYD | debiut | - | 90 |
W zestawieniu dominuje Toyota, która odnotowuje wzrost mimo globalnych turbulencji. Natomiast największy spadek zalicza Tesla, co odzwierciedla zmianę sposobu postrzegania tej marki przez rynek. Z kolei Ferrari rośnie najszybciej, co pokazuje, że ograniczona produkcja może generować wysoką wartość, jeśli marka posiada wyjątkową lojalność klientów oraz przewagę technologiczną w segmencie samochodów luksusowych.
Jakie czynniki wpływają na wyceny producentów samochodów?
Aby utrzymać wysoką wartość marki, producenci muszą wykazać się skuteczną transformacją energetyczną i silnym pozycjonowaniem technologicznym.
Zatem Toyota, korzystając z równoległego rozwoju hybryd, wodoru oraz elektromobilności, utrzymuje pożądaną stabilność. Tymczasem Mercedes i BMW, mimo wysokiej rozpoznawalności, tracą przez rosnące koszty inwestycji w oprogramowanie i problemy z elektromobilnością.
Jako przykład, bardzo ciekawy, można podać markę z Maranello. Ferrari zyskuje dzięki maksymalizacji marży jednostkowej oraz wykorzystaniu emocjonalnego aspektu marki. Z kolei Tesla traci przewagę wynikającą z postrzegania jej jako spółki technologicznej, ponieważ rynek zaczyna oceniać ją przez pryzmat realnych marż i konkurencji cenowej. Do tego samochody Tesli nie są już tak przełomowe, gdyż konkurencja dogoniła je pod kątem wydajności.
Na globalny obraz wpływa także ekspansja producentów chińskich. BYD, Xiaomi oraz Huawei debiutują lub awansują w rankingach, co oznacza tworzenie nowej definicji pojęcia marki motoryzacyjnej. Obejmuje ono już nie tylko wytwarzanie pojazdów, lecz także rozwój oprogramowania, usług energetycznych oraz mobilności jako ekosystemu. Co ciekawe tak szybki wzrost chińskich koncernów może oznaczać, że bardzo szybko wbiją się one do ścisłej czołówki.


