Nawet Chiny nie są niepowstrzymane. Eksport samochodów spadł o 18%, ale to nie wszystko

Chiny nie są niepowstrzymane. Eksport samochodów z tego kraju skurczył się o 18%, a na na wybranych rynkach zmniejszył nawet o 50%. Z czego to wynika?

Wydawać by się mogło, że Chiny są absolutnie niepowstrzymane w kwestii eksportu samochodów i zwiększania swojej obecności w wybranych krajach. Nic bardziej mylnego - nawet ten kraj mierzy się z wyzwaniami, które są jednocześnie zabezpieczeniem interesów producentów z innych kontynentów. Należy pamiętać tutaj o różnych regulacjach, takich jak chociażby cła na elektryki z Chin w Europie.

Chiński eksport pojazdów elektrycznych znacząco spadł w lutym 2025 roku. Według danych China Customs, liczba eksportowanych EV zmniejszyła się o 18% w porównaniu z lutym 2024 roku, osiągając poziom 92 625 sztuk.

Chiny notują spadki eksportu elektryków na kluczowych rynkach

Największe spadki odnotowano na rynkach europejskich i azjatyckich. Eksport do Belgii zmniejszył się o 41% do 10 105 pojazdów, co stanowi największy spadek wśród wszystkich krajów. Eksport do Korei Południowej spadł o 51% do 3 151 sztuk, a do Hiszpanii o 49% do 2 664 pojazdów.

Chiny eksport samochodów elektrycznych

Ale spokojnie, są też wzrosty - i to tam, gdzie można by się było tego spodziewać. Chiny wzmacniają swoję swoją pozycję w... Ameryce Południowej

Mimo ogólnego trendu spadkowego, niektóre kraje odnotowały wzrost importu chińskich EV. Eksport do Meksyku wzrósł o 623% do 7 847 pojazdów, a do Turcji o 131% do 3 781 sztuk. Co więcej, Indonezja również zanotowała wzrost o 79% do 5 737 pojazdów.

Eksport chińskich EV w lutym 2025 roku

Kraj Liczba pojazdów Zmiana w porównaniu z lutym 2024
Belgia 10 105 -41%
Wielka Brytania 8 362 -2,9%
Filipiny 8 225 -0,9%
Meksyk 7 847 +623%
Tajlandia 6 252 -17%
Indonezja 5 737 +79%
Turcja 3 781 +131%
Zjednoczone Emiraty Arabskie 3 231 -20%
Korea Południowa 3 151 -51%
Hiszpania 2 664 -49%
Źródło: Bloomberg/China Customs

 

Z czego wynika spadek eksportu samochodów z Chin?

Spadek eksportu chińskich EV wynika z kilku czynników. Po pierwsze - w Europie wprowadzenie ceł na chińskie pojazdy elektryczne oraz zakończenie niektórych programów dopłat wpłynęły na zmniejszenie popytu.

Po drugie - zmieniające się preferencje konsumentów, takie jak rosnące zainteresowanie pojazdami hybrydowymi plug-in, wpłynęły na spadek sprzedaży EV. Warto też zauważyć, że w siłę rosną europejskie marki. Niemniej nie oznacza to końca chińskiej ekspansji.

Chińczycy są jednak dość spokojni

Według China Passenger Car Association (CPCA), w 2024 roku eksport samochodów z Chin wzrósł o 25% do 4,8 miliona sztuk, co prawdopodobnie uczyniło Chiny największym eksporterem samochodów na świecie. W efekcie ten kraj wyprzedził już Japonię. Na dodatek prognozy na 2025 rok wskazują na spowolnienie wzrostu eksportu samochodów do 10%, a eksport pojazdów elektrycznych może nie odnotować wzrostu. Tym samym w najbliższym czasie elektryki z Państwa Środka zdecydowanie "nie przejmą" ulic.