Nawet Chiny nie są niepowstrzymane. Eksport samochodów spadł o 18%, ale to nie wszystko
Chiny nie są niepowstrzymane. Eksport samochodów z tego kraju skurczył się o 18%, a na na wybranych rynkach zmniejszył nawet o 50%. Z czego to wynika?
Wydawać by się mogło, że Chiny są absolutnie niepowstrzymane w kwestii eksportu samochodów i zwiększania swojej obecności w wybranych krajach. Nic bardziej mylnego - nawet ten kraj mierzy się z wyzwaniami, które są jednocześnie zabezpieczeniem interesów producentów z innych kontynentów. Należy pamiętać tutaj o różnych regulacjach, takich jak chociażby cła na elektryki z Chin w Europie.
Chiński eksport pojazdów elektrycznych znacząco spadł w lutym 2025 roku. Według danych China Customs, liczba eksportowanych EV zmniejszyła się o 18% w porównaniu z lutym 2024 roku, osiągając poziom 92 625 sztuk.
Chiny notują spadki eksportu elektryków na kluczowych rynkach
Największe spadki odnotowano na rynkach europejskich i azjatyckich. Eksport do Belgii zmniejszył się o 41% do 10 105 pojazdów, co stanowi największy spadek wśród wszystkich krajów. Eksport do Korei Południowej spadł o 51% do 3 151 sztuk, a do Hiszpanii o 49% do 2 664 pojazdów.
Ale spokojnie, są też wzrosty - i to tam, gdzie można by się było tego spodziewać. Chiny wzmacniają swoję swoją pozycję w... Ameryce Południowej
Mimo ogólnego trendu spadkowego, niektóre kraje odnotowały wzrost importu chińskich EV. Eksport do Meksyku wzrósł o 623% do 7 847 pojazdów, a do Turcji o 131% do 3 781 sztuk. Co więcej, Indonezja również zanotowała wzrost o 79% do 5 737 pojazdów.
Eksport chińskich EV w lutym 2025 roku
Kraj | Liczba pojazdów | Zmiana w porównaniu z lutym 2024 |
---|---|---|
Belgia | 10 105 | -41% |
Wielka Brytania | 8 362 | -2,9% |
Filipiny | 8 225 | -0,9% |
Meksyk | 7 847 | +623% |
Tajlandia | 6 252 | -17% |
Indonezja | 5 737 | +79% |
Turcja | 3 781 | +131% |
Zjednoczone Emiraty Arabskie | 3 231 | -20% |
Korea Południowa | 3 151 | -51% |
Hiszpania | 2 664 | -49% |
Źródło: Bloomberg/China Customs
Z czego wynika spadek eksportu samochodów z Chin?
Spadek eksportu chińskich EV wynika z kilku czynników. Po pierwsze - w Europie wprowadzenie ceł na chińskie pojazdy elektryczne oraz zakończenie niektórych programów dopłat wpłynęły na zmniejszenie popytu.
Po drugie - zmieniające się preferencje konsumentów, takie jak rosnące zainteresowanie pojazdami hybrydowymi plug-in, wpłynęły na spadek sprzedaży EV. Warto też zauważyć, że w siłę rosną europejskie marki. Niemniej nie oznacza to końca chińskiej ekspansji.
Chińczycy są jednak dość spokojni
Według China Passenger Car Association (CPCA), w 2024 roku eksport samochodów z Chin wzrósł o 25% do 4,8 miliona sztuk, co prawdopodobnie uczyniło Chiny największym eksporterem samochodów na świecie. W efekcie ten kraj wyprzedził już Japonię. Na dodatek prognozy na 2025 rok wskazują na spowolnienie wzrostu eksportu samochodów do 10%, a eksport pojazdów elektrycznych może nie odnotować wzrostu. Tym samym w najbliższym czasie elektryki z Państwa Środka zdecydowanie "nie przejmą" ulic.