Nie chcecie już jeździć sedanami, nawet tymi z metką premium. Statystyki nie kłamią

Sedany z klasy średniej "premium" tracą na znaczeniu. Klienci wybierają SUV-y, floty także. Spadki są naprawdę duże.

Tak zwana "klasa średnia", czyli samochody z segmentu D, przez lata cieszyły się ogromnym uznaniem. Jak jednak dobrze wiemy popularne modele przegrały z SUV-ami. Pożegnaliśmy takie samochody jak Opel Insignia, KIA Optima, czy Ford Mondeo. Passat został tylko w wersji kombi, a Superb to w zasadzie jeden z ostatnich pojazdów oferujących dwa nadwozia.

Do tej pory stosunkowo odporne na spadki sprzedaży były za to samochody z metką premium, takie jak BMW Serii 3, czy Mercedes Klasy C. Jak się jednak okazuje nic nie trwa wiecznie.

Sprzedaż samochodów z segmentu D premium spada w szybkim tempie w Europie. W tym roku, od stycznia do października, cały segment "skurczył się" o 19 procent. Dane Dataforce przytaczane przez Automotive News Europe pokazują, że modele uznawane za fundament segmentu, czyli BMW Serii 3, Mercedes Klasy C oraz Audi A4/A5, tracą zainteresowanie klientów na korzyść samochodów typu SUV.

Liczby nie kłamią. Nie chcemy "klasycznego" segmentu D

BMW Serii 3 zakończyło październik z wynikiem 60 237 rejestracji, co oznacza spadek o 23 procent od początku roku. Mercedes Klasy C ma na swoim koncie 41 355 rejestracji - o 14 procent mniej. Audi A5 jako nowy model uzyskało wynik na poziomie 53 483 rejestracji.

Pozostałe konstrukcje segmentu notują wyraźny spadek sprzedaży. BMW i4 zanotowało najmniejsze straty (o 1,6%). Volvo S60/V60 ma o 35 procent niższy wynik pod kątem rejestracji - aczkolwiek tutaj mówimy o wycofywanym modelu i o ograniczonej ofercie w wersji kombi. Polestar 2 zanotował o 26 procent gorszy wynik, a BMW Serii 4 o 12 procent. Alfa Romeo Giulia zjechała o 20 procent względem analogicznego okresu w 2024 roku.

sedan sprzedaż premium

Co kupują klienci?

Klienci najczęściej wybierają jednostki benzynowe, które mają 33% udziału w sprzedaży. Napędy wysokoprężne mają udział na poziomie 27 procent - zaskakująco wysoki jak na obecne czasy. Elektryki zgarnęły już udział w wysokości 22% segmentu, natomiast hybrydy plug-in generują blisko 19 procent udziałów. Dane potwierdzają, że mimo rosnącej liczby wariantów zelektryfikowanych, tradycyjne silnik nadal dominują i to one są na celowniku klientów.

Floty też wycofują się z sedanów i kombi z segmentu D

Sprzedaż flotowa w tym segmencie zmniejszyła się o 30 procent. Firmy wybierają SUV-y klasy średniej, ponieważ oferują szersze możliwości użytkowe oraz większy wybór rodzajów napędów, w tym wydajniejsze wersje plug-in hybrid.

Największym rynkiem dla sedanów premium pozostają Niemcy - to aż 37 procent udziału w segmencie. Wielka Brytania zajmuje drugą pozycję z 16 procentami, dalej znajdują się Włochy z wynikiem 6,2%, Szwecja ma 4,7%, a Polska i Francja notują ten sam wynik - 4,2%.