Nowa Honda CR-V z hybrydą - przyglądamy się nowemu systemowi
Hybrydowa Toyota RAV4 zyskuje groźnego konkurenta. Do walki z nią staje Honda CR-V wspierana jednostką elektryczną.
Honda poszła ścieżką Toyoty, stosując zbliżony system w swojej nowości, czyli w CR-V. Pod maską hybrydowej wersji znajdzie się dwulitrowa jednostka i-VTEC pracująca w cyklu Atkinsona. Będzie ona spięta z silnikiem elektrycznym i przekładnią bezstopniową. Moc całego zestawu to 184 KM i 315 Nm momentu obrotowego.
Największą ciekawostką w Hondzie CR-V Hybrid jest system i-MMD - Intelligent Multi Mode Drive. Posiada on trzy tryby pracy, które uruchamiane są w zależności od warunków na drodze, prędkości oraz okolicy, którą się poruszamy.
Pierwszy tryb to Hybrid Drive. Po jego załączeniu silnik spalinowy działa jako generator, który doładowuje na bieżąco baterie litowo-jonowe. Prąd z baterii trafia z kolei do silnika elektrycznego, który napędza koła. Specjalne sprzęgło rozpina z kolei połączenie silnika z kołami. W efekcie zyskujemy odpowiednie przyspieszenie oraz możliwie najniższe zużycie paliwa.
W trybie Engine Drive wspomniane wcześniej sprzęgło spina silnik z przeniesieniem mocy na koła - energia pozyskiwana podczas jazdy z wyższymi prędkościami doładowuje wówczas baterię w samochodzie. Tryb Engine Drive przeznaczony jest do jazdy z wysokimi prędkościami, np. na autostradzie.
Ostatnim trybem jest EV Drive - w tym przypadku silnik spalinowy jest wyłączony, zaś auto napędza wyłącznie jednostka elektryczna zasilana z baterii. Funkcja ta sprawdzi się w korkach lub przy bardzo powolnym ruchu.
Układ i-MMD na bieżąco żonglować będzie trybami jazdy. W mieście wykorzysta głównie Hybrid i EV Drive, zaś w trasie Engine Drive. Na komputerze podkładowym będzie można podglądać aktualny status pracy całego układu. Honda obiecuje, iż system ten wyróżniać się będzie niezwykle płynną i cichą pracą - kierowca jak i pasażerowie mają nie czuć przełączania pomiędzy kolejnymi trybami.
Honda rozpocznie produkcję CR-V Hybrid w październiku, zaś pierwsze auta trafią do klientów na początku przyszłego roku.