Nowe Volvo EX60 nie będzie wielką niespodzianką. Zagnie nas czymś innym
Szwedzi pochwalili się już nowym Volvo ES90, a przy okazji zapowiedzieli model, który będzie dla nich teoretycznie najważniejszy. Mowa o Volvo EX60. I choć teoretycznie mówimy tutaj o kuzynie flagowych elektryków marki, to w praktyce będzie to zupełnie inna konstrukcja.
Szwedzka marka postawiła na nową strategię. Elektryfikacja dalej postępuje, ale ofertę marki uzupełni większa liczba hybryd plug-in. Jednocześnie największe bestsellery pozostaną z nami na dłużej - mowa tutaj o XC60, które przeszło lifting, oraz XC90, także odświeżonym. Do salonów trafia już EX90, a ES90 będzie największą tegoroczną nowością. Szwedzi patrzą jednak w przyszłość i szykują się do premiery najważniejszego dla nich samochodu. Mowa o Volvo EX60.
Wydawać by się mogło, że będzie to konstrukcja maksymalnie spokrewniona z ES90 i EX90. Nic bardziej mylnego. Tu w planach jest wrzucenie "kolejnego" biegu - w EX60 zadebiutuje unowocześniona platforma.
Volvo EX60 wykorzysta platformę SPA3. To będzie duża zmiana
Szwedzka marka zapowiada tutaj debiut całkowicie nowej architektury, częściowo ujawnionej już w ES90. Przede wszystkim pojawi się tutaj instalacja 800V, która zapewni ekspresowe ładowanie z wysoką mocą - od 300 do 350 kW. Do tego kluczową zmianą będzie wykorzystanie centralnego procesora, który będzie "mózgiem" tego samochodu. Jego obecność ma wpłynąć na szybsze działanie multimediów, lepsze zarządzanie energią i na skuteczniejszą komunikację na linii smartfon-pojazd.
Pod kątem napędu nie będzie tutaj niespodzianek. EX60 dostanie wersję tylnonapędową i AWD. Ta pierwsza będzie oczywiście królować pod kątem zasięgu, głównie za sprawą niskiego zużycia energii. Moc powinna wahać się w granicach 330-600 KM, co i tak będzie więcej niż wystarczającą wartością w SUV-ie.
Volvo wejdzie tutaj w segment, który lada chwila zapełni się mocnymi zawodnikami. Mercedes GLC with EQ Technology przechodzi już ostatnie testy w Szwecji, a BMW zaraz ruszy z produkcją iX3 Neue Klasse. W tym gronie jest też Audi Q6 E-Tron, które na rynek trafiło w ubiegłym roku.
Volvo nie chce, aby elektryfikacja zwalniała
Jim Rowan, szef tej marki, jest przeciwny regulacjom Unii Europejskiej, które wprowadzają okres przejściowy w nowych przepisach. Mowa o trzyletnim okresie, w trakcie którego producenci będą mogli spokojnie osiągnąć emisję na poziomie 95 g/km.
Szwedzi w przyszłym roku będą więc mieli cztery nowoczesne elektryki - EX30, EX60, EX90 i ES90. Do nich dołączy najprawdopodobniej EV90 (wersja kombi), a w grę wchodzi również mniejsze ES60.


