Kia Optima - Czas dojrzewania

Wbrew pozorom nie pomyliliśmy zdjęć - podczas trwających w Nowym Jorku targów motoryzacyjnych Kia zaprezentowała nową generację swojego reprezentanta w klasie średniej - Optimy. Pod karoserią utrzymaną stylistycznie w klimacie poprzednika ukryto całkiem nowe auto, wyposażone w szereg nowinek technologicznych.

Koreańczycy szybko nadrabiają zaległości i uczą się na swoich błędach. Aktualnie oferowana generacja Kii Optimyzadebiutowała w 2011 roku, a do salonów trafiła na początku 2012 roku. Ciekawe rozwiązania, nowoczesne silniki oraz atrakcyjna stylistyka miały być przełomowym momentem dla tej marki. Stało się tak, ale… za oceanem. W USA Optima szybko podbiła serca klientów, stając się jednym z najpopularniejszych aut na rynku.

KIA doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, iż kury znoszącej złote jaja nie można wysłać na przedwczesną emeryturę - dlatego też zdecydowano się na prezentację nowej generacji, która łączy delikatnie odświeżoną stylistykę znaną z poprzednika z nowymi rozwiązaniami, lepszym prowadzeniem oraz bogatszym wyposażeniem. Przedłużony o 10mm rozstaw osi oraz zwiększona o 25mm szerokość nadwozia zapewni kierowcy oraz pasażerom więcej przestrzeni na nogi oraz na szerokości ramion. Wzrosła również pojemność bagażnika, lecz producent nie pochwalił się konkretnymi danymi dotyczącymi kufra.

Dbałość o szczegóły we wnętrzu może zawstydzić konkurentów. Lepsze jakościowo materiały, miękkie wykończenie podłokietników oraz poprawiona izolacja wibracji mają zapewnić jeszcze przyjemniejszą podróż na pokładzie Optimy. Kierowca na pewno nie będzie narzekać na zmiany. Zorientowana na niego deska rozdzielcza została zdecydowanie uproszczona, zaś większość funkcji sterowanych do tej pory „fizycznie” poprzez przyciski przeniesiono do nowego systemu inforozrywki z 8-calowym ekranem. Będzie on wspierał zarówno oprogramowanie sygnowane przez Androida (Android Auto) oraz w nieco późniejszym czasie Apple CarPlay. Za doskonały system audio (składający się z 14 głośników oraz 630 watowego wzmacniacza) odpowiadać będzie firma Infinity.

Na pokładzie Optimy nie zabraknie również elektronicznych asystentów, dbających o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Aktywny tempomat, system monitorujący „martwą strefę”, autonomiczne hamowanie w razie niebezpieczeństwa czy zestaw kamer dających obraz 360 stopni to tylko część z nowinek, które Koreańczycy upakowali do swojego średniaka. KIA dopracowała także konstrukcję Optimy. Usztywniona oraz odchudzona karoseria w połączeniu z poprawionym zawieszeniem i układem kierowniczym ma zapewnić lepsze i lżejsze prowadzenie a także większą stabilność przy wysokich prędkościach.

Pod maską amerykańskiej Optimy znajdziemy trzy silniki benzynowe, o pojemnościach 1.6, 2.0 oraz 2.4-litra. Będą one produkowały odpowiednio 180, 250 oraz 188 koni mechanicznych. Mocniejsze jednostki sparowano z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów. W przypadku najmniejszego silnika zdecydowano się na 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynię automatyczną. Przewiduje się również, że jednostka 1.6 trafi również na rynek europejski. Sprzedaż nowej Kii Optimy rozpocznie się w trzecim kwartale 2015 roku w USA, zaś do polskich salonów trafi ona na przełomie 2015 i 2016 roku.