Nowy Fiat 500 - doskonalenie formy
Gdy w 2007 roku, czyli 50 lat po przyjściu na świat klasycznego Fiata 500, włoska marka zdecydowała się na reaktywację tego modelu, okazał się natychmiastowym hitem. Teraz, gdy po ulicach porusza się 1,5 miliona nowoczesnych „pięćsetek”, Fiat dostosowuje model do obecnie panujących standardów.
Zacznijmy jednak od tego, że nowy Fiat 500 - co wyraźnie widać na zdjęciach - nie jest taki zupełnie "nowy". To po prostu prawidłowo przeprowadzony facelifting, który wniósł zmiany większe niż tylko nowe światła i więcej chromu. Czego możemy się więc spodziewać po odświeżonej "pięćsetce"?
Przede wszystkim - nowoczesności w tym samym, kultowym opakowaniu. Światła przednie zyskały delikatnie zmieniony kształt oraz inne wypełnienie, nowe zestawy diod LED do jazdy dziennej, przedni zderzak ma też więcej chromu i inny kształt. Większa zmiana czeka na nas z tyłu - znakiem rozpoznawczym nowego Cinquocento będą w pełni LED-owe lampy, które zajmą powierzchnię obwodu dotychczasowych świateł, a wewnątrz zobaczymy po prostu kolor nadwozia. Ciekawe, ciekawe...
Ale światła i chromowane listewki to nie wszystko, co przygotował dla nas Fiat. Komunikat prasowy z właściwym dla tego typu publikacji rozmachem mówi o 1800 nowych detalach. Aż tyle nie udało mi się naliczyć, ale we wnętrzu znalazły się te, których Fiat 500 najbardziej potrzebował - porządnego, nowoczesnego systemu multimedialnego i lepszych materiałów. O ile lepiej jest w rzeczywistości - przekonamy się niebawem.
Zmieniono też inne, szalenie ważne z punktu widzenia kierowcy elementy - kierownicę oraz fotele. Trudno ocenić to po zdjęciach, ale siedziska wydają się nieco bardziej dopracowane, co może zwiastować poprawę komfortu na dłuższych trasach, gdzie obecna pięćsetka nie zachwycała.
Nie wiemy jeszcze, jak zmienią się ceny. Wiemy za to, że podstawowa w dniu premiery wersja Pop będzie oferowała w standardzie siedem poduszek powietrznych, manualną klimatyzację, radio Uconnect z 5-calowym ekranem i sześcioma głośnikami, wejścia AUX i USB, kierownicę z przyciskami oraz światła do jazdy dziennej LED. Bogatsza i droższa wersja Lounge oznacza takie gadżety, jak panoramiczny szklany dach, obręcze w rozmiarze 15 cali, system Uconnect Radio LIVE 5'' z ekranem dotykowym oraz skórzaną kierownicę.
Niestety nic nie zmieniono w gamie silników. Podstawą dalej będzie nieśmiertelny, benzynowy 1.2 o mocy 69 KM z opcjonalną instalacją LPG, do tego 0,9 TwinAir w wariantach 85 i 105 KM oraz diesel 1.3 Multijet. Zaskoczenia oczywiście nie ma - na nowe silniki poczekamy do zupełnie nowej generacji włoskiego przeboju.
Po niezwykle udanym modelu 500X Fiat znowu dobrze odrobił lekcje. Poprawiony model 500 nie będzie miał najmniejszych problemów, aby z zakładów w Tychach trafić do kolejnych setek tysięcy klientów.