Omoda 5 wjeżdża do Polski. Co to za samochód i co oferuje?
Już niebawem w Polsce pojawi się nowa marka - Omoda. Co to za producent, co oferuje i czy jest warty uwagi? Sprawdziliśmy to.
Kilkanaście dni temu na naszą skrzynkę mailową wpadła dziwnie wyglądająca wiadomość pochodząca od chińskiego nadawcy. Treść była sporym zaskoczeniem - otóż ktoś wysilił się, aby zdobyć odpowiednią bazę kontaktów i rozesłał informację prasową o nowej marce. Jest nią Omoda - kolejna z wielu "submarek" grupy Chery.
W Europie Omoda chce walczyć o rynek modelem 5, aczkolwiek planuje też wprowadzenie kilku kolejnych samochodów. Sprawdziliśmy więc co to za auta i czy są warte uwagi.
Omoda ma być "debiutem" Chery w Europie. Co ciekawe auta tego koncernu można już kupić - i cieszą się sporą popularnością
Pod tą dziwnie brzmiącą nazwą znajdują się w zasadzie auta Chery, które po prostu inaczej oznaczono. Omode stworzono na potrzeby Europy, choć debiut tej marki odbył się w Rosji i w Kazachstanie. Auta Chery nie są jednak żadną nowością, gdyż we Włoszech przebojem stała się marka DR, która oferuje właśnie... rebrandowane Chery.
Różnica polega na tym, że włoski DR Automobiles składa te auta w systemie SKD w miejscowości Macchia d'Isernia, oznacza je własnym logotypem i sprzedaje z dużym powodzeniem. Kluczem do sukcesu jest cena i dostępność fabrycznej instalacji LPG.
Kliknij tutaj, aby przeczytać o marce DR, podbijającej włoski rynek
Omoda działa w inny sposób. To centralnie kierowana marka, zarządzana przez Chery prosto z Chin. Pierwszy transport dotarł już do Hiszpanii, a auta będą dysponowane do różnych krajów.
Ich pierwszy model to kompaktowy SUV, który przypomina nieco Nissana Ariyę
Patrząc na stylistykę nadwozia i wnętrza ciężko nie zauważyć podobieństw do japońskiego elektryka. Całość prezentuje się nieźle, ale ma typową dla aut z Państwa Środka cechę, czyli brak charakteru. Można tutaj przykleić dowolny znaczek - zawsze będzie pasować.
Wnętrze także mocno "inspirowano" Ariyą, choć Chińczycy pokusili się o garść własnych detali. Ponoć jakość wykończenia jest na wysokim poziomie, a na pokładzie znajdziemy chociażby nagłośnienie firmy SONY.
Pod maską Omody 5 znajdziemy silnik spalinowy. To jednostka 1.6 Turbo generująca 197 KM. W Europie wersja standardowo połączona z automatem. W przyszłym roku gamę uzupełni z kolei wersja EV, czyli wariant w pełni elektryczny.
Silnik 1.5 156 KM jest stosowany z powodzeniem w DR-ach i łączy się z LPG. Nic nie wskazuje na to, aby mocniejsza wersja oferowała taką możliwość.
Wraz z Omodą pojawi się też druga marka Chery - JAECOO
Tutaj na rynek trafią dwa SUV-y - J7 i J9. Te jednak zobaczymy na drogach dopiero w 2024 roku.
Póki co przedstawiciele Omody nie chwalą się planami dotyczącymi sieci dealerskiej i serwisowej. Warto jednak zauważyć, że jest to kolejna chińska marka, która chce podbić rynek europejski. MG robi to już z powodzeniem od pewnego czasu, a DR pokazał grupie Chery, że ich samochody mogą być hitem w Europie.