Polestar One - Nowe rozdanie [pierwsze zdjęcia, dane techniczne]

No i stało się to, czego wszyscy oczekiwali. Powstał pierwszy model marki Polestar. Duże coupe, bazujące na Volvo, ale będące odrębnym samochodem. Co w sobie kryje?

Gdy cztery lata temu Volvo zaprezentowało prototyp Concept Coupe, nie mogliśmy uwierzyć w nową stylistykę szwedzkiej marki. Od tamtej pory doczekaliśmy się już dużej palety modeli zaprojektowanych w tym duchu. Poza coupe. Nie wiadomo, czy powstanie taki samochód pod szyldem Volvo, ale nowoutworzony brand Polestar, mający budować hybrydowe samochody sportowe, uraczył nas dwudrzwiowym modelem, będącym rozwinięciem tamtego prototypu.

Mamy więc typowe, dwudrzwiowe coupe z układem siedzeń 2+2. Ciężko przyznać, że nie przypomina Volvo, bo wygląda bardzo podobnie, jednak nie znajdziemy na nim znaczków innych niż Polestar. Trzeba jednak przyznać, że prezentuje się bardzo szykownie.

Polestar One

Samochód zbudowany został na platformie SPA (czyli tej, na której powstała cała seria Volva "90"), jednak około 50% elementów zostało przebudowanych lub zbudowanych od zera, specjalnie dla modelu One. W Polestarze ma liczyć się wyważenie, osiągi i prowadzenie, więc postawiono na zaawansowane technologie. Nadwozie jest zbudowane z włókna węglowego, co nie tylko pozwoliło obniżyć masę, ale także zwiększyć sztywność nadwozia o 45 procent. Za zawieszenie odpowiada układ Ohlinsa zwany CESi - adaptacyjna konstrukcja o zmiennej charakterystyce. Do tego Torque Vectoring, pozwalający przy pomocy mocy poprawiać stabilność i prędkość pokonywania zakrętów.

Pod maską spodziewaliśmy się stuningowanego "T8", jednak dostaliśmy "coś więcej". Owszem, Polestar One jest hybrydą Plug-In. Dwa silniki elektryczne napędzają obie osie i generować mają... 600 KM i 1000 Nm. Osiągi póki co nie są znane, poza zapowiedziami o zasięgu. Na samym prądzie Polestar One ma przejeżdżać ok. 150 km.

Polestar One

Choć premiera nastąpiła dziś, to produkcja powinna ruszyć najwcześniej pod koniec przyszłego roku (a raczej w 2019), kiedy ukończona zostanie fabryka Polestara... w Chengdu, w Chinach. Samochód za to będzie dostępny w systemie znanym z XC40. Będzie to subskrypcja, na dwa, lub trzy lata, zawierająca ubezpieczenie, koszt samochodu, obsługę w jednej cenie. Opcją będzie możliwość "dokupienia" możliwości korzystania z innych modeli marki Polestar lub Volvo. Zamówienia będą przyjmowane przez internet. Od dziś.