Poznajcie nieznane Porsche 55one. Ten roadster powstał w 2008 roku

Oto Porsche 55one - kolejny nieznany projekt, który przez blisko 13 lat był chowany przed światłem dziennym. To unikalny projekt będący hołdem dla kultowego 550 Spyder.

W 2009 roku zadebiutował studyjny Volkswagen BlueSport. Był to rewelacyjnie wyglądający roadster, który miał spore szanse na rynkowy debiut. Niemcy przygotowywali dla niego specjalną platformę o nazwie Mittelmotor. Jak sama nazwa wskazuje, jej najważniejszą cechą miało być centralne umiejscowienie silnika. Na niej zbudowano właśnie BlueSporta oraz studyjne Audi E-Tron Detroit. Nikt jednak nie wiedział, że powstało też Porsche 55one, o którym w swoich wypowiedziach wspominał Ferdynand Piëch.

Volkswagen BlueSport Cały czas uważam, że Volkswagen BlueSport to jeden z najciekawiej narysowanych roadsterów ostatniego dwudziestolecia. Widać, żę produkcja seryjna była tutaj na wyciągnięcie ręki.

Porsche 55one miało być "bazowym" modelem marki

Jak się okazuje wobec platformy Mittelmotor 9x1 tworzone były ambitne plany. Rozkład jazdy wyglądał następcująco - Volkswagen BlueSport miałby być "tanim" i przystępnym roadsterem, wyposażonym w silnik diesla. Tak, taki silnik był w studyjnym aucie - zastosowano tam 2-litrową jednostkę TDI o mocy 180 KM.

Produkcyjne Audi korzystające z tej konstrukcji miałoby z kolei nazywać się R4 i R5. Choć prototyp był "elektryczny", to produkcyjna wersja miałaby korzystać z jednostki spalinowej.

A Porsche 55one? Cóż, tutaj Ferdynand Piëch miał starannie opracowany plan. Ten samochód, z wyglądu nawiązujący nieco do kultowego 550 Spyder, miał stać się najtańszym autem, pozycjonowanym poniżej Boxstera. Czy to było możliwe?

Porsche 55one Porsche 55one to dzieło Waltera De Silvy. Projekt jest prosty i bardzo klasyczny. Celem było nawiązanie do modelu 550 Spyder i do pierwszego Porsche 356.

Jak najbardziej - chciałbym tylko przypomnieć, że wówczas Porsche Boxster dostępne było wyłącznie z 6-cylindrową jednostką. Niemcy mieli więc miejsce na stworzenie 4-cylindrowej konstrukcji, która trafiłaby do tego modelu.

Porsche 55one jako jedyne nigdy nie ujrzało światła dziennego

I tak oto Volkswagen BlueSport ujrzał światło dzienne, Audi E-Tron Detroit brylowało w Detroit (jak sama nazwa wskazuje), a Porsche 55one przepadło, nigdy nie opuszczając studia stylistycznego marki. Dopiero kilka dni temu, za sprawą autora projektu, poznaliśmy skróconą historię tego auta.

55one zaprojektowane zostało przez Waltera De Silvę i powstawało pod jego czujnym okiem. Niemcy dali mu wolną rękę, dzięki czemu powstała wyjątkowo ciekawa linia, wyróżniająca się na tle innych aut marki. Wraz z De Silvą projekt współtworzyli Peter Wouda, Christian Felske i Romulus Rost.

Dlaczego Porsche nigdy nie wprowadziło na rynek tego auta?

Porsche 55one przegrało z dwoma rzeczami - kryzysem finansowym i polityką marki. Boxster sprzedawał się świetnie, tak więc mniejszy i tańszy model mógłby podkraść mu klientów - o ile oferowałby odpowiednie właściwości jezdne.

Audi E-Tron Detroit Audi E-Tron Detroit to ostatni z trzech modeli zbudowanych na platformie Mittelmotor 9x1.

Poza tym Porsche skupiało się już nad rozwojem Macana. Choć Niemcy pokazali go dopiero pięć lat później, w 2013 roku, to jednak już wtedy intensywnie pracowali nad tym samochodem.

Zdjęcia modelu 55one pochodzą z Instagrama Waltera de Silvy.