Uwaga uwaga, Porsche dokonało przełomu i odkryło idealny rozmiar baterii

Gdy stawiasz na osiągi, właściwości jezdne i wagę, to pojemność baterii staje się kluczową kwestią. Porsche badało temat i odkryło idealny rozmiar akumulatora.

Auta elektryczne zdają się być proste jak budowa cepa (wszak sama konstrukcja napędu jest de facto mniej skomplikowana), aczkolwiek wbrew pozorom są dużym wyzwaniem dla inżynierów. Oczywiście dużo zależy od marki. Ci, którzy projektują Nissana Leafa, raczej nie stawiają sobie za cel uzyskanie najlepszych właściwości jezdnych. Inaczej wygląda jednak taki temat w Porsche, gdzie każdy zbędny kilogram jest wrogiem dla właściwości jezdnych.

Niemcy poświęcili więc ogromną uwagę na to, aby wyliczyć idealną pojemność baterii. I tak oto wreszcie doszli do konsensusu - taka wartość istnieje i niebawem stanie się standardem.

Porsche pojemność baterii

Porsche twierdzi, że idealny akumulator ma...

... dokładnie 100 kWh pojemności. I nie chodzi tutaj wyłącznie o kwestie właściwości jezdnych. Dla producentów pierwsze skrzypce gra teraz emisja dwutlenku węgla. W przypadku Taycana produkcja akumulatora to 40% całkowitej emisji CO2 dla tego modelu.

Na podobny problem uwagę zwracała swego czasu Mazda. Otóż im większa bateria, tym większa emisja. Realnie więc przekroczenie pewnej granicy sprawia, że kolor zielony w tym biznesie zaczyna znikać i zastępuje go szarość.

Porsche dłuższy czas skupiało się na starannej matematyce, która miała wskazać złoty środek. I jest nim właśnie akumulator o pojemności 100 kWh.

Otóż Niemcy zauważają, że trzeba nauczyć się dwóch rzeczy. Po pierwsze - w elektryku większy akumulator nie oznacza wcale lepszej specyfikacji auta. To także zbędne kilogramy, które pogarszają właściwości jezdne i wyciskają więcej soków z jednostek elektrycznych.

Sekretem jest więc znalezienie kompromisu pomiędzy emisją dwutlenku węgla, uzyskaniem najlepszej masy, zachowaniem właściwego czasu ładowania (krótkiego) i zapewnieniem najwyższej wydajności jednostek elektrycznych. I właśnie z tego równania wychodzi wartość 100 kWh.

To ona w połączeniu z 800-woltową instalacją elektryczną tworzy poszukiwany kompromis. Kierowcy zyskują idealny zasięg w trasie i w mieście, a czas spędzany przy ładowarkach nie jest upiornie długi.

 

To jest właśnie kierunek rozwoju baterii w Porsche

Nowe modele najprawdopodobniej zyskają akumulator o pojemności 100 kWh, a instalacja elektryczna 800V będzie dalej wykorzystywana w kolejnych nowościach. W drodze natomiast jest nowa konstrukcja koncernu, która zapewne będzie czerpała garściami z doświadczenia pozyskanego przy budowie Taycana i nadchodzącego elektrycznego Macana.