Porsche Taycan sprzedaje się świetnie. Zjadło Panamerę i goni Teslę Model S
Wygląda na to, że w Zuffenhausen mogą świętować. Najnowsze dane sprzedażowe z USA i UE. Porsche Taycan nie bierze jeńców. Także we własnym "stadzie".
Na początku, po premierze, pojawiły się głosy, że nazywanie samochodu elektrycznego "Turbo" to trochę kpina, a zasięg deklarowany nie odpowiada rzeczywistości. Klienci się jednak tym nie przejęli, i Porsche Taycan schodzi naprawdę dobrze.
USA
Najnowsze dane sprzedażowe z USA, obejmujące trzeci kwartał 2020 roku, pokazują, że jest to trzeci najlepiej sprzedający się model w gamie. W ostatnich trzech miesiącach znacznie zbliżył się do Macana i Cayenne, osiągając wynik na poziomie 1 858 egzemplarzy, co daje prawie 12% całej sprzedaży Porsche. Po trzech kwartałach, z wynikiem 2 897 sztuk, stanowi 7,3% wszystkich samochodów, które z tym znaczkiem wyjechały z salonów. Przy okazji Taycan "zjadł" Panamerę, której sprzedaż spadła o 16,6% rok do roku, w ostatnim kwartale. Podobną wielkość "stracił" Macan, a o 8% spadła sprzedaż 911-ki, przy ogólnym wzroście sprzedaży Porsche o 5%.
Ten wynik to wciąż znacznie mniej, niż sprzedaje Tesla swojego Modelu S. Jest on jednak dostępny na rynku sporo dłużej i nieco tańszy. Tutaj wyniki do połowy 2020 roku wynoszą 6 450 sztuk. Zobaczymy więc pod koniec roku.
Europa
Ciekawa sytuacja jest w Europie, choć tu mamy do dyspozycji trochę inne dane. Najnowsze, opublikowane przez Jato Dynamics, dotyczą sierpnia 2020. Porsche Taycan zajmuje tu pierwsze miejsce na listach sprzedaży Porsche, z 1 183 sztukami. Przy czym rozdzielono sprzedaż Cayenne i Cayenne Coupe, które łącznie jednak wygrywają z "elektrykiem". Spory spadek zaliczył też Macan, a także 911 (-37%) i właśnie Panamera. Tutaj sprzedaż spadła aż o 71%, do 278 egzemplarzy.
Pierwsze 6 miesięcy 2020 roku to 3 231 sztuk Taycana, wobec 2 482 sztuk Tesli Model S. Widać więc, że elektryczny sedan z Niemiec "rośnie w siłę". W pierwszej połowie roku Panamera również traciła - dokładnie to sprzedaż spadła o 58% (1 891 sztuk do końca czerwca). Co jest spory wynikiem, jak na ogólne spore spadki sprzedaży spowodowane pandemią.
Kluczowe będą wyniki pod koniec roku. Nie dość, że sytuacja po lockdownie nieco się ustabilizuje, to powinniśmy poznać informacje z trzeciego kluczowego rynku - Chin. Tam Porsche radzi sobie nieźle, i tam elektryczny sedan, jakim jest Taycan, powinien odnieść spory sukces. Panamera radziła sobie bardzo dobrze, sporo też sprzedaje tam Tesla.
Trzeba wziąć jeszcze pod uwagę, że niedługo wyjdzie Taycan Cross Turismo. Nie tylko wjedzie w rewir Panamery Sport Turismo, ale myślę, że wpłynie też na sprzedaż Cayenne.