Prawie jak auto koncepcyjne. Tak wygląda nowa Mazda 3
Studyjna forma przekuta w samochód produkcyjny? Japończycy szaleją - czwarta generacja Mazdy 3 to jedna z najciekawszych premier tego roku.
W 90% przypadków auta studyjne, zapowiadające modele produkcyjne, nigdy nie trafiają na rynek w niemal niezmienionej formie. Wyjątkiem jest tutaj jednak Mazda, która blisko rok temu pokazała fantastyczny koncept Kai, zapowiadający nową Mazdę 3. Jak zwykle wszyscy rozpływali się nad stylistyką, wiedząc jednak, że w finalnej formie nie znajdzie się wiele prezentowanych elementów. Tymczasem Japończycy wszystkich zaskoczyli i zaprezentowali samochód, który w zasadzie niczym nie różni się od swojego studyjnego pierwowzoru.
Nowa „trójka” wyróżnia się odważną i agresywną stylistyką. Front z wąskimi światłami i masywniejszym grillem, prosta, acz estetyczna linia boczna (z charakterystycznym i mało praktycznym słupkiem C) i agresywnie zarysowany tył wyróżniają ten samochód na tle konkurentów. Wersja sedan zaskakuje z kolei lekkością bryły - tył wyglada świeżo i atrakcyjnie, W nadkolach znajdą się felgi w rozmiarze od 16 do 19 cali.
Wnętrze również zaskakuje - głównie swoją prostotą. Łagodne linie wypełniono ekranem systemu multimedialnego w rozmiarze 8,8-cała oraz charakterystycznym sterownikiem (w nowej formie) na tunelu środkowym. W zestawie zegarów znalazło się z kolei miejsce na cyfrowy prędkościomierz, wzorem Mazdy 6. Nowa Mazda 3 m zyskać także większe i wygodniejsze wnętrze oraz znacznie bogatsze wyposażenie. Nie zabraknie tu 12-głośnikowego audio Bose (jako opcja), kolanowej poduszki powietrznej oraz innych zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. W opcji dostępny będzie także napęd i-ACTIV AWD działający z G-Vectoring Control Plus.
Pod maską znajdą się jednostki SkyActiv-G oraz SkyActiv-D o pojemności 1,5, 2,0 i 2,5-litra (diesel 1.8). Gwiazdą w ofercie będzie jednak inna odmiana - 2.0 SkyActiv-X z systemem Spark-Controlled Compression Ignition, łączącym zalety silnika benzynowego i wysokoprężnego. Mazda nie pochwaliła się jeszcze szczegółowymi danymi technicznymi. W ofercie pojawia się dwie skrzynie - 6-biegowy manual i 6-biegowy automat.