To jest Renault, które nie jest Renault, ma płytę z Volvo i chińskie geny. A trafi do Korei
Globalizacja kochani! To jest Renault Grand Koleos, czyli auto stworzone na bazie samochodu Geely, dzielącego platformę z Volvo XC40. A kupicie je tylko w jednym kraju.
- Renault Grand Koleos to nowość w gamie marki
- Mówimy tutaj o samochodzie, który wykorzystuje konstrukcję Geely
- Ta sama platforma występuje w Volvo XC40
Kojarzycie memy z Pitbullem trzymającym Ziemię, podpisane "Mr.Worldwide"? Tak właśnie można opisać nowe Renault Grand Koleos. Niby nosi francuskie znaczki, a nawet występuje w wersji Esprit Alpine, ale w praktyce nie ma nawet jednego wspólnego elementu z jakimkolwiek innym samochodem tej marki. A powód jest prosty.
Renault Grand Koleos to pierwszy owoc współpracy z Geely. Francuzi dostali chińskie auto i wysłali je do Korei
Tutaj trzeba nieco uporządkować pewne powiązania. Jak pewnie wiecie, Renault stworzyło spółkę joint-venture z Geely. Nazywa się ona Horse i jej celem jest produkcja silników spalinowych. Pisaliśmy o tym kilka tygodni temu - jeśli nie czytaliście tego tekstu, to zachęcam do nadrobienia zaległości.
Drugą kwestią jest obecność Renault w Korei Południowej. Francuzi mają tam specyficzną pozycję, gdyż współpracowali z Samsungiem. Tak, Samsung robi też samochody. Paradoksalnie niektóre modele dotarły do Europy właśnie z tego kraju.
Idealnym przykładem jest Renault Latitude, które było przebudowanym dla Europy Samsungiem SM5. To samo tyczy się pierwszego Koleosa - znanego w Korei jako Samsung QM5.
Przez lata sprzedaż Samsungów spadała (z powodu ofensywy Kii i Hyundaia). Finalnie więc Renault weszło we współpracę z Geely, które stało się trzecim udziałowcem w Korei. Najpierw wszystkie auta przechrzczono na Renault, a teraz oferta poszerzy się o nowe modele. Grand Koleos to pierwszy z nich.
Mówimy tutaj o Geely Xingyue L z nowym nadwoziem
Przebudowano je w taki sposób, aby pasowało do stylistyki Renault - i efekt robi dobre wrażenie. Nowy pas przedni nawiązuje do francuskich samochodów, zaś tył przywodzi nieco na myśl Symbioza. Różnice widać dopiero we wnętrzu, gdzie deska rozdzielcza i multimedia są przeniesione żywcem z Geely.
Konstrukcja tego samochodu bazuje na platformie CMA, którą znacie z kolei z Volvo XC40. Silniki też są spokrewnione z ofertą znaną z tego modelu. Mamy tutaj jednostkę 1.5 (3-cylindrową), z dwoma silnikami elektrycznymi, generującą 245 KM. Z kolei obok w ofercie stoi dwulitrowa benzyna z turbodoładowaniem, która generuje 211 KM.
Grand Koleos jest sporym samochodem - mierzy 4780 mm, czyli formalnie jest dłuższy od europejskiego Espace'a. To samo tyczy się rozstawu osi, który ma tutaj 2820 mm (względem 2738 mm w Espace). Wnętrze oferuje pięć miejsc, a bagażnik ma 633 litry pojemności.
Póki co ten model będzie oferowany wyłącznie w Korei Południowej
Powiedzmy sobie jednak szczerze - to mógłby być hit w Europie, zwłaszcza gdyby zastąpiono nim Espace'a. Duże nadwozie, przestronne wnętrze i solidne silniki to coś, czego brakuje największemu europejskiemu SUV-owi Renault. Może czas na małą zmianę?