Dożyliśmy czasów, w których Smart jest ponad 600-konnym rodzinnym SUV-em
Zaczęli od dwuosobowych samochodów do miasta, teraz jesteśmy tutaj - w miejscu, które mocno zaskakuje. Przed Wami Smart w rozmiarze XXL, czyli nowy model 5. Jest wielkim elektrycznym SUV-em, który oferuje ponad 600 KM. Czego nie rozumiecie?
- Smart szykuje dużego SUV-a
- Auto o nazwie #5 będzie największym modelem w ofercie marki
- Najmocniejszy wariant generuje ponad 600 KM
Zaczęło się od nowej miejskiej mobilności. Smart pokazał, że dwuosobowy samochód może być nie tylko stylowy, ale przede wszystkim bardzo praktyczny i wygodny. Unikalne silniki, pomysłowe skrzynie biegów (choć bardzo specyficzne) i wysokie bezpieczeństwo sprawiły, że w wielu krajach pokochano te auta. Szczególnym hitem były na południu Europy, gdzie w ciasno zabudowanych miastach parkowanie w poprzek dawało nowy komfort użytkowania.
Teraz jesteśmy na drugim końcu skali. Smart rozwija skrzydła za sprawą nowego współwłaściciela, grupy Geely. Chińczycy odpowiadają tutaj za wszystko - od designu, aż po konstrukcję auta. Platforma także pochodzi z grupy Geely - to konstrukcja SEA, znana chociażby z Volvo.
Najwiękwszy Smart ma ponad 4,7 metra długości
Sam rozstaw osi ma aż 2,9 metra. Mówimy więc o samochodzie, który może śmiało konkurować z BMW X3, Mercedesem GLC i z Audi Q5. Co więcej, za sprawą bardzo kanciastej i pudełkowatej linii te wymiary są mocno spotęgowane, a auto sprawia wrażenie jeszcze większego.
Sercem tego auta będzie duża bateria o pojemności 100 kWh. W grę wchodzą jednak także mniejsze warianty akumulatora. Moc waha się od 224 do 646 KM, co daje szeroki wybór potencjalnym klientom marki.
Warto dodać, że w przypadku tego samochodu Smart postawił na architekturę 800V, która zapewni bardzo szybkie ładowanie. Teoretycznie od 10 do 80% naładujemy się tutaj w 15 minut, co jest bardzo dobrym wynikiem.
Najpierw Chiny, reszta krajów pod znakiem zapytania
Nowe Smarty póki co można kupić tylko w wybranych krajach w Europie. Marka tworzy nową strategię i skupia się na miejscach, w których elektryfikacja jest rozwinięta. Model #5 najpierw trafi na rynek chiński, gdzie ma być uzupełnieniem oferty marki, skierowanym do rodzin.
W Europie też pewnie go zobaczymy, ale później. Kiedy dokładnie? Można celować w 2025 rok - wtedy zapewne pierwsze egzemplarze pojawią się na Starym Kontynencie. Tajemnicą pozostaje cena w obliczu wysokiego cła na produkty z Chin.