Spyker C8 Preliator Spyder - Przyrodni brat Koenigsegga

Holenderski Spyker zaskoczył wszystkich. Nie dość, że o swojej obecności na tegorocznych targach genewskich wspomniał zaledwie kilka dni temu, to jeszcze będzie korzystał z silników Koenigsegga. O, Holender!

Spyker wziął wszystkich z zaskoczenia. Myśleliśmy, że jedyną nowością na stoisku holenderskiej manufaktury będzie otwarta wersja modelu C8 Preliator. Okazuje się, że najciekawsza nowość została ukryta pod karoserią C8 Preliatora Spyder. Ale kto mógł się tego spodziewać?

Zupełnie nowa, opracowana przez Koenigsegga specjalnie na potrzeby Spykera wolnossąca jednostka V8 zagości nie tylko pod maską Spydera, ale w przyszłości zastąpi także jednostkę V8 produkcji Audi napędzającą dotychczas odmianę coupe. Zaskoczeni? My tak, choć rozmowa z Christianem von Koenigseggiem rozjaśnia trochę sytuację. "Znam Victora i Spykera od ponad dekady i, oczywiście, dzielimy tę samą pasję do małoseryjnych, produkowanych ręcznie samochodów" - mówi. "To dla nas przyjemność współpracować ze Spykerem, opracowując i wytwarzając dla nich silnik idealnie pasujący do rzemieślniczego charakteru ich luksusowych i bardzo wydajnych pojazdów. Jeśli chodzi o osiągi i efektywność, to wprowadzenie naszej lekkiej, mocnej i czułej jednostki napędowej zapewni nowy rodzaj doznań płynących z jazdy Spykerem Preliator" - dodaje.

5-litrowa jednostka, o której wspomina Koenigsegg, oddaje w ręce kierowcy 600 KM i 600 Nm, które wędrują na tylną oś poprzez 6-biegową manualną skrzynię biegów. Dzięki tym wartościom, Spyker C8 Preliator Spyder rozpędza się do 100 km/h w 3,6 sekundy, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się dopiero na 322 km/h. Jednostka V8 to nie jedyny element pożyczony przez Spykera od innego producenta. W pełni niezależne zawieszenie, wykorzystujące elementy z kutego aluminium jest dostarczane przez firmę Lotus Cars. Dzięki zastosowaniu takich materiałów, samochód waży stosunkowo niewiele.

Spyker C8 Preliator Spyder | fot. Maciej Kuchno

Spyker C8 Preliator Spyder posiada dość nieszablonowy, działający półautomatycznie, elektro-hydrauliczny mechanizm składania miękkiego dachu. W celu zdjęcia go, trzeba najpierw odbezpieczyć ręką centralny zatrzask u góry, by dach mógł zniknąć pod gustowną przykrywą wykonaną z aluminium i obitą pikowaną skórą Litano, którą znajdziemy także we wnętrzu pojazdu. Posiadający tylną szybę miękki dach można zamówić w jednym z trzech kolorów. Przy okazji premiery otwartej wersji Preliatora do 33 fabrycznych barw nadwozia dołącza jeszcze jedna nazwana Ascot Bronze. To dobra informacja dla osób potrzebujących bardzo spersonalizowanego samochodu. Kilka wzorów 19-calowych felg i 15 odcieni skórzanej tapicerki we wnętrzu stwarza ogromne możliwości przy konfigurowaniu wymarzonego pojazdu, toteż każdy powinien być zadowolony.

Nowy Spyker otrzyma w wyposażeniu seryjnym odbierający cyfrowe kanały DAB+ prestiżowy system infotainment i obsługiwany gestami wyświetlacz HUD. Wspomniany system wyposażono także w nieco bardziej przyziemne, acz wygodne funkcje takie jak łączność Bluetooth, aplikacje Apple CarPlay/Android Auto itp. Klienci, którzy zdecydują się na zakup holenderskiego supersamochodu będą mogli dokupić także 5-częściowy, dedykowany Spykerowi zestaw toreb podróżnych Louis Vuitton.

Spyker C8 Preliator Spyder | fot. Maciej Kuchno

Produkcja Spykera C8 Preliator Spyder ruszy dopiero latem przyszłego roku. Spyder będzie montowany obok coupe w fabryce znajdującej się w Coventry w Wielkiej Brytanii. Powstanie tylko 100 sztuk tego modelu, a każdą z nich wyceniono na co najmniej 403 500 euro (bez wliczonych podatków i opcji), co w przeliczeniu na złotówki daje około 1 740 000 zł... O, Holender!