Stellantis z zielonym światłem od Unii Europejskiej. Fuzja to kwestia najbliższych miesięcy

FCA i PSA mogą spać spokojnie. Komisja Europejska daje zielone światło fuzji tych koncernów. Oznacza to, że niebawem Stellantis stanie się rzeczywistością.

Koncerny FCA i PSA - już pod nazwą Stellantis - mogą w zasadzie domykać temat fuzji, mając już wyczekiwaną zgodę z Komisji Europejskiej. Połączenie się tych firm było analizowane przez urząd antymonopolowy - chodziło o weryfikację pozycji nowego tworu na tle innych firm, szczególnie w segmencie aut użytkowych. Z tego powodu chociażby PSA przyspieszyło sprzedaż modelu ProAce przy jednoczesnym obniżeniu ceny tego auta. Chodziło o pokazanie Unii Europejskiej bezpiecznej pozycji konkurencji.

Stellantis powstanie pod koniec I kwartału 2021 roku

Wtedy dojdzie do finalnego połączenia struktur tych dwóch koncernów. Znany jest już skład rady nadzorczej, w której zasiadać będzie 11 osób. Na jej czele stanie John Elkann z tytułem prezesa, zaś dyrektorem generalnym i wykonawczym zostanie Carlos Tavares. Poza tym najważniejsze fotele zajmie Robert Peugeot, Henri de Castries, Andrea Agnelli, Fiona Clare Cicconi, Nicholas Dufourcq, Ann Frances Godbehere, Wan Ling Martello Jaques de Saint-Exupery i Kevin Scott. Co ciekawe na tej liście nie znalazł się obecny szef FCA, Mike Manley.

Największym wyzwaniem będzie ustalenie priorytetu marek

Na pewno pierwsze skrzypce grać tutaj będzie Peugeot i Fiat. Francuska marka ma rozwinąć skrzydła i trafić m.in. do USA, zaś FIAT wzmocni swoją pozycję w Europie, w tym we Włoszech. DS i Alfa Romeo pozostaną firmami o wyższym pozycjonowaniu. Różnić je będzie charakter - DS stawia na komfort i luksus, zaś Alfa Romeo będzie szła w kierunku sportowego klimatu. Swoją pozycję podzieli ze stojącym półkę wyżej Maserati, które ma rywalizować z Mercedesem, BMW i Audi - aczkolwiek również stawiając na sportowy charakter i włoskie "emozioni".

Lancia najprawdopodobniej dostanie nowy model, ale pozostanie stricte włoską marką. Z USA nosa nie wysunie też Chrysler, który ma wzmocnić swoją pozycję za oceanem. Duży rozwój ma nastąpić natomiast w szeregach Jeepa, zarówno w Europie, jak i w USA.

Citroen zaś pozostanie firmą kierowaną do młodych klientów, oczekujących unikalnego stylu i odrobiny frywolności.

Współdzielenie kluczem do sukcesu

Stellantis będzie wykorzystywać wspólnie swoje najnowsze konstrukcje. Płyta CMP i EVMP trafi do samochodów z dawnego FCA, zaś FIAT podzieli się swoimi osiągnięciami w kwestii budowy samochodów elektrycznych. Włosi dostaną też zapewne swoje warianty aut użytkowych. Nowe Doblo i Talento będzie z pewnością kuzynem dostawczaków i kombivanów/vanów Citroena, Peugeota, Opla i Toyoty.