Subaru stworzyło z Porsche dwa samochody. Legacy B4 Blitzen pewnie znacie, ale Imprezy Type Euro już nie

Wiele osób myśli, że współpraca Subaru i Porsche Design ograniczyła się do modelu Legacy B4 Blitzen. Tymczasem kooperacja Japończyków i Niemców dała nam jeszcze jeden samochód, o którym mało kto wie - to Subaru Impreza Type Euro.

Tego modelu nie znajdziesz w żadnym europejskim katalogu, choć na to wskazuje nazwa. Nie trafił do salonów poza Japonią, nie miał kampanii reklamowej i nie pojawił się w żadnej grze. A jednak Subaru Impreza Type Euro to jeden z najciekawszych i najbardziej niespodziewanych projektów marki. Dlaczego? Bo przy jego tworzeniu palce maczali... styliści Porsche. Dokładniej Ci z Porsche Design.

Spotkanie "bokserów" było dość zaskakujące. Subaru Impreza Type Euro wyróżniało się przede wszystkim stylem

Subaru i Porsche dzieli niemal wszystko. To marki, które mają zupełnie inną pozycję rynkową, historię i skrajnie różnych klientów. Tym, co je łączy, jest miłość do silników typu bokser.

Pierwszy projekt japońskiej marki i Porsche Design to Subaru Legacy B4 Blitzen, czyli stylizowany przez Porsche sedan z silnikiem turbo. Drugi jest już znacznie mniej znany. Nazywa się Subaru Impreza Type Euro, powstał w 2002 roku i był dostępny wyłącznie w Japonii. Wyprodukowano tylko 100 takich samochodów.

Ach, magiczne "EJ25"

Pod względem technicznym Impreza Type Euro nie zaskakuje. Sercem tej wersji był 250-konny silnik EJ25, lekko podkręcony względem standardowego WRX-a.

Największą rolę w projekcie odegrał dział designu Porsche. To oni odpowiadali za wygląd zewnętrzny. Postawiono tutaj na miękkie linie, które korespondują z charakterystycznym frontem "bugeye". Linia zderzaka w pewnym sensie przypomina także właśnie Legacy B4 Blitzen. Dodano też dość nietypowe pod kątem wzoru felgi, a także delikatnie przeprojektowano zderzak z tyłu.

Subaru Impreza Type Euro

Rarytas? Owszem. O tej wersji nie wiemy zbyt wiele

Subaru nigdy nie planowało masowej produkcji tego modelu. Teoretycznie na drogi wyjechało właśnie 100 sztuk, aczkolwiek na rynku wtórnym pojawiają się one bardzo rzadko. To sprawia, że Impreza Type Euro stała się "białym krukiem". Mało kto o niej słyszał, jeszcze mniej osób ją widziało, a informacje są szczątkowe. Pamiętajcie jednak, że przy piwie możecie pochwalić się tą absolutnie zbędną dla większości informacją. Poza tym, wraz z Legacy B4 Blitzen, stanowi jedyny łącznik pomiędzy dwoma markami stawiającymi na silniki typu bokser.