SUV jest wysoki, SUV jest niebezpieczny. Dostaniesz w nim dwa razy wyższy mandat
Sąd we Frankfurcie ogłosił wyrok, wedle którego kierowca auta typu SUV może dostać dwa razy większy mandat. Sprawa tyczyła się przejazdu na czerwonym świetle. Czy to oznacza, że właściciele takich aut muszą przygotować się na znacznie wyższe kary?
Od dłuższego czasu coraz więcej mówi się o zagrożeniu niesionym przez auta typu SUV. Ich popularność i dostępność sprawiła, że inne segmenty zaczęły w zasadzie wymierać. Tymczasem eksperci od dawna zaznaczali, że SUV-y mogą być zagrożeniem - szczególnie pod kątem bezpieczeństwa pieszych. Teraz tą tezę poparł niemiecki sąd, który we Frankfurcie wydał wyrok, będący prawdziwym precedensem.
Według niego kierowca samochodu typu SUV, który przejechał na czerwonym świetle, może dostać dwa razy większy mandat. Skąd taka decyzja?
Otóż SUV jest duży i pudełkowaty - a tym samym znacznie bardziej niebezpieczny dla pieszego w przypadku uderzenia
Takie wyjaśnienie pojawiło się w wyroku sądu. Co więcej, podkreślono też fakt, iż widoczność z SUV-a paradoksalnie może być gorsza, gdyż mniejsze obiekty lub niskie osoby mogą "schować się" pod linią maski. Mowa tu w szczególności o dzieciach.
Niemiecki sąd pokreślił także, że SUV-y są cięższe i mogą mieć dłuższą drogę hamowania. Jakby więc nie patrzeć z prawnego punktu widzenia sprawa jest przegrana.
Oczywiście podwójna kara w tym przypadku została wymierzona także ze względu na wcześniejsze wykroczenia kierowcy, które nie stały po jego stronie. Kierowca został ukarany mandatem sięgającym 350 euro, a dodatkowo jego prawo jazdy zostało zawieszone na miesiąc. Warto jednak zauważyć, że decyzja sądu sprawia, że kierowcy SUV-ów mogą trafić na celownik niemieckiej policji.
Czy taka decyzja jest słuszna?
Badania prowadzone na całym świecie pokazują, że auta typu SUV faktycznie przyczyniają się poważniejszych wypadków z udziałem pieszych. Potrącana osoba nie jest uderzana na wysokości nóg i nie wślizguje się na maskę, co można amortyzować specjalnymi poduszkami powietrznymi i pneumatycznie podnoszoną maską.
Tutaj, zwłaszcza w wysokich autach, uderzenie odbywa się na wysokości barku lub nawet głowy. Tym samym szansa na poważniejsze obrażenia rośnie nawet kilkukrotnie - zwłaszcza w przypadku dzieci lub niskich osób.
Myślę, że prędzej czy później pojawią się osobne taryfikatory dla samochodów typu SUV
Już teraz kolejne kraje biorą na celownik takie samochody. Chodzi między innymi o ich masę i wymiary. Z tego powodu SUV-y mają zyskać ograniczenia tyczące się parkowania. Niektóre miasta rozważają także wprowadzenie wyższych opłat parkingowych dla takich pojazdów, ze względu na ilość miejsca, którą zajmują.