Światowy samochód roku jest elektryczny. Tak jak i światowy sportowy samochód roku
Poznajcie światowy samochód roku 2024. To KIA EV9 - wielki elektryczny SUV. Z kolei sportowym światowym samochodem roku także został elektryk. Ba, miejskim również!
Czy to znak czasów? Bez wątpienia. Konkurs na światowy samochód roku może i nie budzi tak dużego zainteresowania, jak jego europejski odpowiednik, ale wciąż jest dość ważnym wydarzeniem. Podczas targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku poznaliśmy tegorocznych zwycięzców. I wśród nich są tylko dwa samochody, które mają silniki spalinowe.
Światowy samochód roku 2024? KIA EV9
Koreański SUV zgarnął najważniejszy tytuł, przebijając w topowej trójce chińskiego BYD Seal i szwedzkie Volvo EX30. O pierwsze miejsce walkę toczyły więc trzy samochody na prąd. W Kii doceniono wnętrze, osiągi, bezpieczeństwo, znaczenie dla rynku, wizerunek i innowacyjność. Warto dodać, że ten samochód walczył też o tytuł COTY w Europie, ale tutaj przegrał z Renault Scenic E-TECH Electric.
Jeszcze więcej emocji budzi kategoria o nazwie światowy sportowy samochód roku
Tutaj w topowej trójce znalazło się BMW M2, BMW XM i Hyundai IONIQ 5 N. Jak myślicie, kto wygrał?
Oczywiście zgadliście - Hyundai. Koreański hot-elektryk zgarnął najwyższe noty, na głowę bijąc M2 (to zaskakuje) i XM (to akurat nie dziwi). Jest szybki, lata bokiem, udaje samochód spalinowy i ponoć prowadzi się rewelacyjnie. O tym przekonam się za kilka tygodni, kiedy sprawdzę go na torze.
Miejskim samochodem roku zostało Volvo EX30
To akurat nie dziwi. Elektryk do miasta jest świetnym wyborem. W trasie potrafi zmęczyć (choć wiele zależy od sposobu użytkowania), więc tutaj warto mieć jeszcze wybór. Niemniej w dużej aglomeracji, jeśli mamy gdzie się ładować, jest idealnym rozwiązaniem.
A EX30 stworzono właśnie z myślą o mieście. Co prawda nie wiem po co mu wersja oferująca ponad 400 KM, ale bazowy wariant jest rozsądnym wyborem.
Volvo pokonało tutaj BYD Dolphin i Lexusa LBX.
Luksusowym samochodem roku jest BMW Serii 5
A więc pod jednym dachem spotkał się napęd spalinowy i elektryczny. Niemniej dostępność tej drugiej wersji była jednym z argumentów, który przekonał jurorów do niemieckiej propozycji.
Najbardziej zaskoczyła mnie kategoria "Design". Toyota pokonała tutaj... Ferrari
Tak, to nie żart. Toyota Prius zyskała wyższe noty od Ferrari Purosangue. Zdziwieni?