To najsłabsze ogniwo tej marki. Japończycy nie są zadowoleni z tego auta
Toyota Corolla Cross miała być bestsellerem, a sprzedaje się bardzo przeciętnie. Co poszło nie tak?
Pięć lat temu na drogi wyjechał crossover na bazie popularnego kompakta.. Toyota Corolla Cross miała przyciągnąć klientów szukających wyższej pozycji za kierownicą i większej praktyczności. Mimo niedawnego liftingu trudno jednak nazwać ten samochód atrakcyjnym wizualnie i to właśnie może być głównym problemem. Co więcej, twierdzą tak nie tylko klienci, ale także... przedstawiciele Toyoty.
Toyota Corolla Cross notuje spadek zainteresowania. C-HR za to sprzedaje się coraz lepiej
Corolla Cross wyraźnie traci zainteresowanie nabywców - i nie jest to zaskoczeniem. W okresie od stycznia do kwietnia 2025 roku Toyota sprzedała w Europie 11 259 egzemplarzy tego modelu. To oznacza spadek o 14% w porównaniu z rokiem 2024. W efekcie Corolla Cross zajmuje dopiero 25 miejsce w segmencie kompaktowych SUV-ów.
Tymczasem zupełnie inna sytuacja dotyczy C-HR-a, który oferuje bardziej dynamiczną i wyróżniającą się stylistykę. Ten model znalazł aż 41 950 nabywców, notując wzrost sprzedaży o 9,6%. Różnica ta jasno pokazuje, że wygląd ma kluczowe znaczenie, szczególnie dla europejskich klientów, którzy coraz częściej kierują się emocjami, a nie tylko rozsądkiem.
Jest to o tyle ciekawe, że przez lata Toyota kojarzona była z bardziej konserwatywnymi klientami. Jak się jednak okazuje design to podstawa sukcesu - a Corolla Cross jest po prostu zbyt zachowawcza.
Toyota przyznaje: potrzebujemy więcej europejskiego stylu
Toyota nie zamierza udawać, że wszystko jest w porządku. Szef działu strategii produktowej i marketingu w europejskim oddziale marki, Andrea Carlucci, otwarcie przyznał, że obecna Corolla Cross nie jest autem skrojonym pod gusta lokalnych kierowców. Powstała jako model globalny i właśnie to ogranicza jej potencjał.
Według Carlucciego, dodanie „europejskiego charakteru” mogłoby znacząco poprawić wyniki sprzedaży. Dlatego japoński producent analizuje możliwość modyfikacji stylistyki i lepszego dopasowania samochodu do preferencji europejskiego rynku.
Toyota Corolla Cross 2025. Nowa generacja póki co jest odległym tematem. Na razie postawiono na lifting i na wersję GR Sport
Obecna generacja Corolli Cross jest już dość dojrzała, dlatego kolejna odsłona modelu może pojawić się w ciągu najbliższych dwóch lat. Na razie Toyota przeprowadziła lekki facelifting, który objął wszystkie rynki.
Wśród nowości znalazła się sportowa wersja GR Sport. Choć brzmi to obiecująco, zmiany ograniczają się głównie do kosmetyki, agresywniej narysowanych zderzaków, felg i detali stylistycznych. Nie ma jednak mowy o znaczącej rewolucji, a sam projekt nadwozia wciąż nie porywa.
Platforma TNGA daje pole do popisu
Toyota nie wyklucza, że przyszła generacja Corolli Cross mogłaby zostać bardziej zróżnicowana regionalnie. Dzięki platformie TNGA producent ma możliwość tworzenia różnych wariantów nadwozia dla poszczególnych rynków. To oznacza, że wersja europejska mogłaby znacznie różnić się od tej przeznaczonej na rynek amerykański czy japoński.
Taki kierunek rozwoju pozwoliłby Toyocie stworzyć SUV-a lepiej odpowiadającego lokalnym oczekiwaniom, zarówno pod względem stylistycznym, jak i funkcjonalnym.