To nie pomyłka, smart stawia na auto rodzinne. Jest bardzo duże i "sprytne inaczej"
Kiedyś był wzorem idealnego samochodu do zatłoczonego miasta, teraz staje się wielkim SUV-em. Smart 5 stawia na "spryt" w innym wydaniu - znacznie praktyczniejszym.
- Smart #5 będzie największym modelem w ofercie tej marki
- To duży elektryczny SUV, który korzysta z platformy SEA
- Najmocniejsza wersja ma oferować ponad 600 KM
Kiedyś był to mały samochód dla dwóch osób, o unikalnej konstrukcji, z trzycylindrowym silnikiem i wysokim poziomem bezpieczeństwa. Dziś smart oferuje elektryczne SUV-y w różnych rozmiarach. Co ciekawe póki co ta marka nie idzie "w dół" z rozmiarem, a w górę - i to mocno.
Najnowszy członek tej rodziny, smart #5, swoimi wymiarami dorówna wielu naprawdę sporym SUV-om. Do tego zyska nowoczesną konstrukcję, a w topowej wersji ma generować ponad 600 KM. Szaleństwo?
Smart nie jest już tym "smartem sprzed lat". Dziś liczą się inne wartości
Ta marka obecnie funkcjonuje jako spółka stworzona pomiędzy Mercedesem a Geely. Chińczycy odpowiadają za projekt nadwozia i za konstrukcję, a Mercedes wspomaga ich swoją siecią sprzedaży i "know-how". Choć wiele osób chciałoby zobaczyć powrót modelu fortwo, to ten jest bardzo odległym tematem.
Zarząd marki podkreśla, że stworzenie małego i taniego elektrycznego samochodu to ogromne wyzwanie. Do zbudowania nowego fortwo szukają partnera, z którym mogliby podzielić się kosztami. To oznacza, że takiego samochodu raczej nie zobaczymy w najbliższych latach.
Nadchodząca premiera jest z zupełnie innej półki. Mowa tutaj o SUV-ie, który liczy ponad 4,7 metra długości, waży potencjalnie ponad dwie tony i ma 600 KM (lub więcej) w topowej wersji.
Smart 5 korzysta z platformy SEA, współdzielonej chociażby z Volvo EX90. Wygospodarowano tutaj więc przestronne wnętrze, do tego bardzo nowoczesne. Konstrukcja SEA gwarantuje zaś wysoką wydajność, między innymi za sprawą instalacji 800V, która zapewni bardzo szybkie ładowanie.
Obecnie ten model przechodzi intensywne testy w Chinach, gdzie będzie też produkowany. Potencjalnie zobaczymy go w Europie, tak jak modele #1 i #3, które są już oferowane w wybranych krajach. Polska nie jest na tej liście - póki co u nas nie ma aż tak dużego rynku na samochody elektryczne, dlatego smart nie dotrze "nad Wisłę" w najbliższym czasie.