Toyota Aqua to skrzyżowanie Yarisa i kompaktowego auta, z napędem na cztery koła i możliwością "oddawania prądu"

To hybryda, która umie "oddać prąd", może mieć napęd na cztery koła i jest wymiarów Yarisa (choć ma większe wnętrze). Oto Toyota Aqua, nowa generacja japońskiego bestselleru.

W innych krajach Toyota Aqua przez lata znana była jako Prius-C. Ten samochód nigdy oficjalnie nie trafił do Europy, choć prywatny import sprawił, że można znaleźć pojedyncze egzemplarze na sprzedaż. A jest to dość ciekawe auto, zwłaszcza w nowym wydaniu. Aqua stanowi bowiem kombinację Yarisa i Corolli, choć więcej wspólnego ma z tym pierwszym autem. Do tego zastosowany tutaj napęd hybrydowy ma kilka unikalnych funkcji, których próżno szukać nie tylko u konkurentów, ale i w innych Toyotach.

Toyota Aqua może na przykład być "źródłem zasilania"

To pierwsza hybryda, z której można korzystać jak z generatora. Dotychczas takie rozwiązania zarezerwowane były dla pełnoprawnych elektryków. Toyota umożliwia wykorzystanie funkcji "Emergency Power Supply" o mocy 1500 watów do zasilenia zewnętrznych urządzeń. Sprytne, nieprawdaż?

Toyota Aqua

Poza tym zastosowano tutaj funkcję "one pedal drive", która zapewnia możliwość hamowania za pomocą systemu rekuperacji. Pozwala to na szybsze odzyskiwanie energii i jednoczesne oszczędzanie zużycia klocków i tarcz hamulcowych.

Większa od Yarisa, mniejsza od Corolli

Toyota Aqua wpisuje się gdzieś pomiędzy te dwa modele, oferując stosunkowo przestronne wnętrze. Nie jest to jednak pełnoprawny kompakt, gdyż jako bazę do budowy tego modelu wykorzystano platformę TNGA-B, przeznaczoną dla aut miejskich.

To jednak nie oznacza rezygnacji w kilku atutów. Na przykład możemy tutaj zdecydować się na napęd E-Four, czyli na "elektrycznego czterołapa". Przednia oś jest wówczas napędzana silnikiem spalinowym, zaś tylna jednostką elektryczną. To przydatna rzecz w gorszych warunkach i na kiepskich drogach.

Toyota Aqua

Toyota Aqua to hit w Japonii

Poprzednia generacja sprzedała się w liczbie blisko dwóch milionów egzemplarzy. Nowe wcielenie ma szansę powtórzyć ten sukces. Oczywiście ten model też nie trafi do Europy - Aqua jest stworzona z myślą o rynku japońskim. Stąd chociażby nieco inna niż w Europie stylistyka (czy w przodzie też dostrzegacie pewne podobieństwo do Jazza?) oraz inaczej narysowany kokpit. Niemniej trzeba przyznać, że ten samochód prezentuje się naprawdę dobrze.