Toyota Crown Sport 2024. Rozrost przez... skrócenie
Rodzina Crown się rozrasta. Kolejnym modelem z zapowiedzianej gamy jest Toyota Crown Sport 2024. To nie żadne coupe, tylko SUV w stylu Ferrari Purosangue.
Zgodnie z założeniami, od dwóch lat Toyota Crown nie oznacza już klasycznego sedana (Choć ten też był miał szeroką gamę), tylko modele o zupełnie różnej stylistyce. Pierwszy zadebiutował crossover udający sedana. Druga jest Toyota Crown Sport 2024. Czyli SUV. Tak jakby, bo to również jest crossover. A tak naprawdę to wygląda jak skrócona wersja "zwykłego" Crowna.
Toyota Crown Sport 2024. Ma być hybrydowo, ale na sportowo
Czyli taki SUV, ale jednak nie SUV. Zresztą wystarczy spojrzeć na linie, żeby znaleźć podobieństwa do innego crossovera, czyli Ferrari Purosangue. Mam też skojarzenie dotyczące tylnych lamp. Wyglądają nieco jak te z Mazdy RX-7 serii FD, z końca lat 90-ych. Jak widać, moda wraca również w motoryzacji. Skojarzenia z Suprą też są uzasadnione.
Toyota Crown Sport 2024 ma 471 cm długości, jest więc o mniej więcej 25 cm krótsza od Crowna. Jest też szersza o 4 cm i niższa o 2,5 cm. Rozstaw osi też skrócono - o ok. 8 cm.
Innymi słowy, dostaliśmy crossovera klasy średniej, z charakterystycznym przodem, ciekawym tyłem i dość generyczną linią boczną. Aczkolwiek stoi na dużych, 21-calowych felgach i (przynajmniej w odmianie GR Sport) ma kilka sportowych wstawek.
Sportowy charakter auta podkreśla niezależne, wielowahaczowe zawieszenie z tyłu oraz skrętna tylna oś o przekalibrowanych ustawieniach. Wszystko po to, aby Crown Sport prowadził się lepiej i ciekawiej.
Z kolei za napęd odpowiada poprawiona, 2,5-litrowa jednostka hybrydowa. Napęd idzie na obie osie, poprawiono też reakcję na gaz w niskim zakresie prędkości. Moc raczej pozostała niezmieniona i wynosi 240 KM. Nie ma ani słowa na temat drugiej hybrydy, korzystającej z silnika 2.4 Turbo (taki jest w Crownie).
Będzie za to hybryda typu plug-in. PHEV ma korzystać z nowej generacji baterii o dużej pojemności, ale zajmującej mało miejsca.
Pierwsze dostawy trafią do klientów już w listopadzie, w cenie 5 900 000 JPY za bazową odmianę Z. To około 172 tys. zł. W grudniu dostaniemy dane dotyczące odmiany PHEV.
Toyota Crown Sport 2024 trafi również do USA. Pewnie na tamten rynek dostaniemy też Crowna Estate, który nie będzie kombi, tylko dużym SUV-em. Klasyczny sedan (o nazwie... Crown Sedan) może zostać wyłącznie produktem na rynek japoński. Całą rodzinę powinniśmy poznać bliżej w ciągu najbliższego pół roku.