Silnik z GR Yarisa na wodór? Toyota ma taki plan na wyścigi

Toyota i wodór to stałe ostatnio połączenie w kontekście dążenia do bezemisyjności. Teraz Japończycy chcą zdobyć wyścigi silnikiem z GR Yarisa - na wodór.

W przeciwieństwie do modelu Mirai, Toyota nie pracuje teraz nad samochodem, który w ogniwach paliwowych będzie przetwarzał wodór na prąd. To zupełnie inna konstrukcja, przeznaczona do samochodów wyścigowych.

Wodór w Super Taikyu

Jednostka napędzana wodorem ma pojawić się w samochodzie, który już 21 maja zadebiutuje w serii Super Taikyu. Ta japońska seria wyścigów wytrzymałościowych odbywa się w Kraju Kwitnącej Wiśni od 30 lat (pod różnymi nazwami) i obejmuje długodystansowe wyścigi w kilku kategoriach - GT3, GT4 oraz TCR.

Toyota planuje wystawić nowy model bazujący na modelu Corolla Sport. Skąd więc GR Yaris? Wyścigowa Toyota Corolla ma mieć właśnie silnik z chwalonej wszędzie ulicznej "rajdówki" Toyoty, czyli doładowany, trzycylindowy silnik 1.6. Tylko zasilany wodorem.

Dokładnie w ten sam sposób co paliwem. Japończycy modyfikują układ wtryskowy i zasilający w taki sposób, aby do komory spalania trafiał wodór ze zbiorników, w postaci sprężonego gazu. Efekty? Spalanie wodoru ma być szybsze niż wysokooktanowej benzyny, co zapewni lepszą efektywność i reakcje silnika na gaz. Do tego wodór nie emituje CO2 po spaleniu, co na pewno pomaga w obniżeniu emisji. Chociaż, trzeba przyznać, związki azotu (NOx) wciąż są wydzielane wraz ze spalinami. Minimalne ilości CO2 również mogą być emitowane - wyczynowy silnik może spalać bardzo niewielkie (wg Toyoty) ilości oleju silnikowego.

Toyota zakłada, że przy powodzeniu misji w wyścigach, silnik spalinowy zasilany wodorem mógłby trafić w przyszłości do samochodu drogowego. Taki jest cel producenta.

To może okazać się ślepa uliczka, jednak z naszego punktu widzenia, trzeba postawić Toyotę na równi z Porsche. Obie marki pracują nad tym, aby silniki spalinowe mogły przetrwać w formie przyjaznej środowisku, zdając sobie sprawę z ograniczeń i kosztów potrzebnych do produkcji samochodów elektrycznych. Toyota stawia na wodór (po raz kolejny), Porsche pracuje nad paliwami syntetycznymi.

Kto i gdzie?

Nie pozostaje nam nic innego niż zasiąść 21 maja przed telewizorem (albo raczej internetem) i sprawdzić, jak radzi sobie Toyota Corolla Sport zasilana wodorem. Wyścig to "flagowa" impreza sezonu, czyli NAPAC Fuji SUPER TEC 24h. Zgodnie z nazwą, to wyścig 24-godzinny, na torze Fuji Speedway. Śledźcie zmagania zespołu ORC Rookie Racing.