Ta Toyota Hilux powstała po to, aby gasić auta elektryczne i hybrydowe. To genialny projekt
Auta elektryczne wbrew obiegowej opinii palą się rzadko - nawet rzadziej od aut spalinowych. Ich gaszenie wymaga jednak innych technik, dlatego brytyjska firma ProSpeed opracowało unikalny wóz strażacki. Toyota Hilux HiLoad ma sześć kół i wjedzie dosłownie wszędzie.
Być może po raz kolejny zobaczyliście historię o pożarze w garażu w bloku przy ulicy Górczewskiej w Warszawie. Długo krążyła nowina, jakoby za pożar odpowiedzialny był samochód elektryczny. Nic bardziej mylnego - tak nie było, ale od kilku lat temat powraca jak bumerang. Gaszenie samochodów elektrycznych też nie jest aż tak skomplikowane, choć wymaga niekiedy ciekawych patentów. Ta Toyota Hilux HiLoad powstała właśnie po to, aby takie procesy ułatwiać.
Jeśli samochód gdzieś się pali, to z reguły jest to garaż. Dlatego właśnie Toyota Hilux HiLoad jest zaskakująco niska
Wybór Toyoty był podyktowany praktyczności. Tu nie chodzi o gabaryty, a o zwinność. Gdy do pożaru dochodzi w garażu, liczy się możliwość szybkiej interwencji. Taki samochód podjedzie znacznie bliżej, niż typowy wóz. Do tego wyposażono go w wiele ciekawych patentów.
Zacznijmy jednak od samej konstrukcji. Tutaj brytyjska firma ProSpeed postawiła na zbudowanie nowej wzmocnionej ramy, na której osadzono całe auto. Ta ma sześć kół, co pozwoliło na zwiększenie ładowności do ponad trzech ton. Sam samochód z wyposażeniem waży z kolei aż 5,6 tony.
Największą zaletą Hiluxa HiLoad jest wysokość wynosząca 1850 mm. Dzięki temu wjedzie on bez problemu do większości garaży podziemnych, ułatwiając prowadzenie akcji.
Na pokładzie jest także unikalne urządzenie. Do tej Toyoty Hilux HiLoad zainstalowano wyjątkowy sprzęt do gaszenia samochodów elektrycznych i hybrydowych
Nazywa się on Coldcut Cobra. Specjalne wiertło tworzy otwór w podwoziu auta, dając dostęp do akumulatora (palącego się). Następnie przeprowadzony tamtędy wąż wtłacza wodę bezpośrednio do celi, chłodząc je i gasząc pożar w bardzo krótkim czasie.
Dzięki temu w zaledwie 10 minut można zmniejszyć ryzyko powiększenia pożaru, używając przy tym tylko 240 litrów wody. Całkowita pojemność zbiornika w tym aucie to 1200 litrów, tak więc w razie potrzeby pozostaje tutaj ogromny zapas.
Długa paka kryje też przestrzeń na narzędzia
Ułatwia to pracę strażaków, gdyż wszystkie niezbędne elementy są łatwo dostępne. Pierwszy egzemplarz Toyoty Hilux HiLoad 6x6 został opracowany dla czeskiej straży pożarnej i przechodzi testy w Pradze. Produkcja tego auta odbywa się w York w Wielkiej Brytanii.