Toyota rozdaje karty, Stellantis stacza się na dno. Chińczycy otwierają szampana. Patrzymy na liczby

Toyota ma świetną pozycję, Volkswagen dzielnie trzyma drugie miejsce, a Stellantis, mając zadatki na lidera, dosłownie idzie na dno. A to wszystko wykorzystują Chińczycy, którzy wzmacniają swoją pozycję. Tak wyglądał rok 2024 w świecie motoryzacji

Patrzyliśmy już na wyniki sprzedaży na wybranych rynkach. Tym razem czas spojrzeć na motoryzację w globalnym ujęciu. Tutaj niezmiennie mamy jednego lidera, który nie chce oddawać najwyższego stopnia podium. W czołówce jest też koreańska grupa, a koncern, który miał zadatki na lidera, dosłownie tonie. Spadki, które notuje, są gigantyczne.

Oczywiście taki stan rzeczy wykorzystują Chińczycy. Czy to oznacza, że w najbliższych latach zobaczymy duże przetasowania w czołówce? Zobaczcie sami.

Toyota liderem, Volkswagen ze stabilną pozycją, Hyundai zamyka podium. Tak wyglądała sprzedaż samochodów na świecie w 2024 roku

Toyota ponownie znalazła się na czele globalnej sprzedaży samochodów. W 2024 roku sprzedaż wyniosła 10 695 924 pojazdów. Wynik oznacza spadek o 4% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Drugie miejsce zajęła grupa Volkswagen. Koncern sprzedał 8 693 123 samochody, co oznacza spadek o 2% względem 2023 roku. Hyundai znalazł się na trzeciej pozycji z wynikiem 7 231 248 pojazdów. Koreańska marka odnotowała spadek o 1%.

Największy spadek dotknął grupę Stellantis. Koncern sprzedał 5 636 389 samochodów. Wynik okazał się gorszy o 9% niż rok wcześniej. General Motors zanotowało 4 686 000 sprzedanych aut. Oznacza to spadek o 6%. Honda zakończyła rok z wynikiem 3 807 311 sztuk, tracąc 5% sprzedaży.

Toyota sprzedaż 2024

Największy wzrost osiągnęło BYD. Chiński producent dostarczył 4 272 145 pojazdów, poprawiając wynik o 41%. Chery także zanotowało silny wzrost. Firma sprzedała 2 603 916 samochodów, co oznacza wzrost o 38%. Geely również zwiększyło sprzedaż, dostarczając 3 272 910 aut. Wynik oznacza poprawę o 20%.

Na liście 20 największych producentów znalazły się także Suzuki, Changan, Tesla, Tata i Mazda. Tesla sprzedała 1 789 226 samochodów, co oznacza spadek o 1%. Tata osiągnęła wynik 1 380 274 sztuk, bez zmian względem roku poprzedniego. Mazda poprawiła sprzedaż o 3%, osiągając wynik 1 277 578 aut.

Lista 20 największych producentów samochodów w 2024 roku:

  1. Toyota – 10 695 924 (-4%)
  2. Volkswagen – 8 693 123 (-2%)
  3. Hyundai – 7 231 248 (-1%)
  4. Stellantis – 5 636 389 (-9%)
  5. General Motors – 4 686 000 (-6%)
  6. Ford – 4 470 000 (+1%)
  7. BYD – 4 272 145 (+41%)
  8. Honda – 3 807 311 (-5%)
  9. Nissan – 3 348 687 (-1%)
  10. Geely – 3 272 910 (+20%)
  11. Suzuki – 3 248 000 (+6%)
  12. Chery – 2 603 916 (+38%)
  13. BMW – 2 450 804 (-4%)
  14. Mercedes – 2 389 000 (-4%)
  15. Renault – 2 264 815 (+1%)
  16. Changan – 2 226 500 (+6%)
  17. Tesla – 1 789 226 (-1%)
  18. Tata – 1 380 274 (0%)
  19. SGMW – 1 364 310 (-4%)
  20. Mazda – 1 277 578 (+3%)

Czego można spodziewać się po tym roku?

Bez wątpienia BYD będzie wspinać się po szczeblach i ma szansę wyprzedzić Forda i General Motors, a być może nawet grupę Stellantis. To akurat nie będzie trudne, bo ta ostatnia sama robi wszystko, aby stracić pozycję na rynku. Po pierwsze - jej oferta jest mało atrakcyjna. Po drugie - ceny wciąż pozostają na zbyt wysokim poziomie.

Warto też zwrócić uwagę na Geely, które również powoli wzmacnia swoją pozycję. Można więc śmiało powiedzieć, że Chińczycy idą naprzód, gdy dotychczasowi giganci zaczynają tracić grunt. Niemniej wszystko jest możliwe - i czeka nas z pewnością wiele zaskoczeń. Dlatego wyciągajcie popcorn, zapnijcie pasy i obserwujcie to, co się dzieje.

Źródło: Car Industry Analysis (Instagram)