Toyota TS040 Hybrid po zmianach
Nie tylko Audi zmodernizowało swój bolid na Mistrzostwa Świata FIA World Endurance Championship. Zespół Toyota Racing pokazał bowiem odświeżony model TS040 Hybrid, który już niebawem będziemy mogli zobaczyć w akcji.
Jak pewnie niektórzy pamiętają, w ubiegłym roku to właśnie Toyota zdobyła mistrzostwo świata w serii wyścigów długodystansowych. Była to historyczna chwila dla producenta, ponieważ był to pierwszy raz, kiedy japoński zespół otrzymał tytuł mistrzowski w tej klasie. Japończycy w ciągu ośmiu wyścigów w sezonie 2014 zwyciężyli pięciokrotnie, a teraz mają zamiar ten wynik obronić. Z pomocą przyjdzie im zmordernizowany bolid.
Główne zmiany w bolidzie Toyoty zaszły w kilku miejscach. Modernizacji poddano strukturę przedniej części nadwozia oraz kinematykę zawieszenia. Poprawiono jednocześnie aerodynamikę pojazdu. Dzięki tym rozwiązaniom możliwe było zmniejszenie zużycia opon oraz obniżenie masy auta, co w przypadku wyścigów długodystansowych ma kluczowe znaczenie.
Przygotowano również dwa pakiety aerodynamiczne dla TS040 Hybrid, które niebawem będą poddane testom na torze Paul Ricard. Specjalnie pod najsłynniejszy z wyścigów w tej kategorii - 24h Le Mans, stworzona została specjalna specyfikacja na tory szybkie, podczas gdy w pozostałych eliminacjach zastosowana będzie wersja sprintowa. Różnią się one przede wszystkim siłą docisku oraz zmianami w tylnym skrzydle, pokrywie silnika i przedniej części auta.
Ciekawostką może okazać się fakt, że Toyota rozpoczęła prace modernizacyjne zaraz po zakończeniu zeszłorocznego wyścigu w Le Mans. Była do dobra lekcja dla zespołu inżynierów, którzy mogli w tym czasie poprawić drobne niedociągnięcia konstrukcyjne. Dzięki temu pierwsze testy bolidu TS040 Hybrid miały miejsce na samym początku bieżącego roku, 13 stycznia na torze Paul Ricard. W ciągu kilku miesięcy zespół testowy przejechał ponad 25 tysięcy kilometrów w celu sprawdzenia bolidu i dokonania ostatnich jego poprawek.
W sezonie 2015 Toyota Racing wystawi do rywalizacji 2 bolidy. W pierwszym z nich zasiądą mistrzowie świata Anthony Davidson i Sebastien Buemi, a wraz z nimi Kazuki Nakajima. W drugim z kolei pojedzie Alex Wurz, Stephane Sarrazin i Mike Conway.
Zmodernizowana Toyota TS040 Hybrid wystąpi po raz pierwszy 12 kwietnia na torze Silverstone, podczas pierwszego wyścigu sezonu 2015. Następny wyścig odbędzie się 2 maja na Spa-Francorchamps, a tuż po nim japoński zespół wystąpi w 24h Le Mans, 13-14 czerwca, gdzie niezmiennie dominuje Audi. Kolejne wyścigi odbędą się z kolei na torach: Nurburgring (30 sierpnia), w Austin (19 września), Fuji Speedway (11 października), w Szanghaju (1 listopada) oraz w Bahrajnie (21 listopada).
Zapowiada się zatem ciekawa rywalizacja, podczas której swój sprawdzian przejdą nie tylko umiejętności kierowców, ale także technologia producentów oraz sprawność ich zespołów.
https://www.youtube.com/watch?v=AE6n2uXOQLc&index