VinFast President - luksusowy, warty 600 tys zł. SUV z Wietnamu
Wietnamska firma zaczęła produkować samochody dopiero rok temu, a dziś pokazali SUV-a z ceną ponad 0,5 mln zł. VinFast President to pokaz możliwości marki.
Powiedzmy sobie szczerze, nikt z Was nie wyłożyłby 3 800 000 000 dongów wietnamskich (tak, 3,8 mld, czyli 164 000 USD) na samochód. I nie dlatego, że nie macie akurat wielkiej torby pełnej dongów. VinFast President pozostanie więc ciekawostką na tamtejszym rynku. Ale warto się jej przyjrzeć.
VinFast to narodowa wietnamska marka (coś jak nasza Izera, tylko już coś produkują - widziałem na ulicach), która produkcję rozpoczęła w 2019 roku. W ofercie mają przebrandowanego Opla Karla, czyli model Fadil, a także dwa bazujące na BMW (oficjalnie, nie podróbka) samochody o własnym designie. Sedan Lux A2.0 bazuje na BMW serii 5 (F10), a SUV Lux SA2.0 na X5-ce generacji F15.
Ta ostatnia posłużyła też jako baza dla modelu President. Widać to zresztą w linii bocznej samochodu. X5 w pełnej krasie, tylko z poszerzonymi błotnikami, nowym przodem i zmodyfikowanym tyłem, podobnie jak w Lux SA2.0. W środku mamy mieszankę BMW oraz własnych patentów - w tym mocno uproszczoną deskę rozdzielczą, która straciła sterowanie klimatyzacją, na rzecz ekranu dotykowego. Wygląda to jednak całkiem nieźle, zwłaszcza że wnętrze wykończono skórą i drewnem.
Ciekawostką jest technika. O ile SUV SA2.0 napędzany jest jednostką 2.0 turbo o mocy 176 lub 231 KM, to w przypadku Presidenta postawiono na... LS3. Tak, mamy więc BMW X5 z silnikiem od Corvette C6. V8 o pojemności 6,2 litra dysponuje 420 KM i 624 Nm. Napęd? Na cztery koła. Skrzynia? Automat o ośmiu przełożeniach. Osiągi? Do 100 km/h rozpędza się w 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna wyniesie 300 km/h.
Po co? Limitowany do 500 sztuk VinFast President jest ewidentnym pokazem możliwości wietnamskiej firmy. Jej założyciel, Pham Nhat Vuong, ma ambicje eksportować VinFasty do Stanów Zjednoczonych, Rosji i Europy. Trzeba się więc pokazać.
Nie tylko nowe modele
A przy okazji. VinFast właśnie kupił tor testowy Holdena w Australii. Lang Lang to jeden z najstarszych i najnowocześniejszych (modernizacja 2 lata temu) torów na świecie. W sumie ponad 44 km tras testowych, 4,7-kilometrowy okrąg do testów wysokich prędkości i nowoczesne laboratoria. Nie wiadomo, jak dużo miliardów dongów wyłożono na inwestycję, ale wygląda na to, że Fast w nazwie wietnamskiego producenta oznacza prędkość rozwoju.