Volkswagen ID.Buzz AD jedzie bez trzymanki. To pierwsze robotaxi tej marki
Volkswagen ID.Buzz AD wjeżdża na rynek. To pierwsze masowe "robotaxi" w historii tej marki - przygotowana przez grupę MOIA, spółkę koncernu z Wolfsburga. Co warto wiedzieć o tym wynalazku?
Po latach zapowiedzi i testów Volkswagen ujawnił produkcyjną wersję autonomicznego vana. Volkswagen ID.Buzz AD wyjeżdża na drogi i jest gotowy do wożenia ludzi na całym świecie.
Projekt przygotowała marka MOIA, która odpowiada za wdrażanie usług mobilnych w grupie Volkswagena. Nowy pojazd ma trafić do użytku zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych. Pierwsze auta wyjadą na drogi w 2026 roku.
Volkswagen ID.Buzz AD to robotaxi wyposażone w najnowsze systemy. Kluczowe jest bezpieczeństwo
ID.Buzz AD został zaprojektowany z myślą o usługach flotowych i miejskim transporcie autonomicznym. Pojazd oferuje autonomię jazdy na czwartym poziomie. Aby to osiągnąć zastosowano w nim aż 27 czujników, 13 kamer, 9 lidarów i 5 radarów. Ich zadaniem jest stworzenie pełnego, niezależnego widoku otoczenia w zakresie 360 stopni.
Za technologię jazdy odpowiada Mobileye. System wspiera zaprojektowana przez MOIA platforma AD MaaS. To kompletne rozwiązanie dla firm i miast, które chcą szybko i bezpiecznie wdrożyć autonomiczny transport. Obejmuje ono nie tylko pojazd, ale też zarządzanie flotą i systemy rezerwacji.
ID.Buzz był dobrym punktem wyjścia
Nowa wersja ID. Buzz została wydłużona i zyskała podwyższony dach. Z wnętrza usunięto fotel pasażera oraz konsolę centralną. W ten sposób wygospodarowano miejsce na dodatkową przestrzeń bagażową. We wnętrzu znalazły się cztery indywidualne fotele dla pasażerów, a także duże uchwyty ułatwiające wsiadanie.
Dostęp do auta odbywa się za pomocą smartfona. W środku pojawiły się przyciski SOS, wsparcia i uruchamiania jazdy. Za komfort i bezpieczeństwo odpowiada pokładowa sztuczna inteligencja.
Mimo zastosowania systemu autonomii czwartego poziomu, pojazd zachował miejsce dla kierowcy. Kierownica została zamaskowana, a fotel można przesunąć na bok. Oznacza to, że auto może działać również z "operatorem", który nadzoruje działanie systemów. W razie potrzeby może on przejąć kontrolę nad samochodem.
Volkswagen przed Teslą. To przewaga dla Niemców
Debiut modelu ID.Buzz AD nastąpił krótko po ogłoszeniu rozpoczęcia testów Robotaxi Tesli w Austin. Obie firmy rozwijają jednak różne modele biznesowe. Tesla chce obsługiwać klientów indywidualnych w ramach przewozów na żądanie.
Volkswagen celuje w miasta i operatorów flot. Firma oferuje gotowy pakiet technologii, pojazdów, zarządzania oraz obsługi klienta. To wszystko będzie dostępne w ramach jednej platformy.
Rozpoczęcie sprzedaży i wdrożenie na rynku zaplanowano na 2026 rok. Nowe robotaxi ma być elementem długofalowej strategii grupy VW, która stawia na rozwój zrównoważonego transportu i autonomicznych usług mobilnych.


