Wygląda zwyczajnie, ale kryje technologię przyszłości. Ten samochód ma zmienić elektromobilność
To nie jest zwyczajne BMW i7. Istnieje spora szansa, że właśnie ten samochód odmieni elektromobilność w marce z Monachium.
BMW i7 jeżdżące po okolicach Monachium może na pierwszy rzut oka wyglądać jak każdy inny egzemplarz tego modelu. Jednak pod karoserią kryje się coś wyjątkowego. To nowy akumulator z ogniwami ASSB (All-Solid-State Battery), opracowany wspólnie z amerykańską firmą Solid Power.
To właśnie te ogniwa mają zrewolucjonizować elektromobilność. Oferują wyższą gęstość energii niż obecne baterie litowo-jonowe, a przy tym zajmują mniej miejsca. Dzięki temu przyszłe elektryki mogą zyskać większy zasięg bez zwiększania masy.
BMW i7 z nową baterią ze stałym elektrolitem (bateria półprzewodnikowa) powstało przy współpracy z wiernym partnerem marki z Monachium
BMW i Solid Power współpracują od 2016 roku. W 2022 roku obie firmy podpisały umowę o transferze technologii. Teraz przyszedł czas na testy w warunkach drogowych.
"Jesteśmy dumni, że wspólnie z BMW doprowadziliśmy do pierwszej demonstracji naszej technologii w pojeździe" - mówi John Van Scoter, prezes Solid Power. "Wierzymy w ogniwa ASSB i stale udoskonalamy nasz elektrolit siarczkowy".
To całkowicie nowe podejście do konstrukcji baterii
Testowy i7 wykorzystuje koncepcyjny akumulator, który łączy znane już z produkcji rozwiązania (moduły z ogniwami pryzmatycznymi) z nowymi, eksperymentalnymi modułami zawierającymi ogniwa ASSB.
BMW skupia się obecnie na analizie kluczowych parametrów: ekspansji ogniw, ciśnienia roboczego oraz odpowiedniego zarządzania temperaturą.
Martin Schuster z BMW podkreśla, że prototypowe i7 pokazuje otwartość na nowe pomysły i jest spojrzeniem w przyszłość marki. Współpraca z Solid Power ma tutaj przynieść ogromne postępy w tworzeniu nowych rozwiązań.
Inwestycja w przyszłość
Ogniwa testowe powstały w USA, ale już wkrótce produkcja ruszy także w Europie. BMW przygotowuje prototypową linię produkcyjną w Parsdorfie, w nowym Centrum Kompetencji Produkcji Ogniw. To tam, przy wsparciu Solid Power, będą powstawać kolejne generacje baterii.
Od 2008 roku BMW inwestuje w rozwój technologii akumulatorowych. Od 2019 r. robi to na szeroką skalę w monachijskim Battery Cell Competence Center. Dziś producent współpracuje z blisko 300 partnerami – od start-upów po uczelnie – by jak najszybciej wdrażać innowacje do seryjnej produkcji.
BMW i7 z baterią ASSB to nie tylko eksperyment. To konkretna strategia
Dla BMW technologia ASSB to nie modny temat, ale długoterminowa inwestycja. Solidna baza badawcza, szeroka współpraca i dostęp do nowoczesnych rozwiązań mają zapewnić marce czołową pozycję na rynku elektryków, także w erze akumulatorów nowej generacji.