Xpeng X9 to van, którym chciałoby się jeździć. Jest wielki i ciekawy wizualnie

W Europie vany może i w zasadzie nie istnieją, ale coś czujemy, że zaliczą efektowny powrót. A pomogą w tym Chińczycy. Xpeng X9 to praktyczny rodzinny samochód, który oferuje dużo przestrzeni. Co warto o nim wiedzieć?

Wiecie kiedy jakaś europejska marka pokazała ostatnio vana? Otóż dekadę temu. Od tamtej pory wszędzie widzimy tylko nowe crossovery i SUV-y, które wyparły praktyczne rodzinne samochody. To może jednak się powoli zmieniać, a pomogą w tym chińskie marki i elektryczne samochody. Xpeng X9 to jeden z takich modeli - wygląda ciekawie, oferuje ogrom przestrzeni i jest dobrze wyposażony. Czy takie auta mogą znowu podbić rynek?

Xpeng X9 wpisuje się w coraz popularniejszy segment vanów, bijący rekordy popularności w Chinach

Nawet tam SUV-y nie wszędzie mają rację bytu. Wiele osób świadomie wybiera vany, gdyż są one dla nich wygodniejsze i praktyczniejsze. Mamy tutaj więcej miejsca dla pasażerów, duży bagażnik i komfort wsiadania oraz wysiadania. To wszystko można też opakować w atrakcyjne nadwozie, o ile oczywiście się chce.

Xpeng X9 to dobry przykład, gdyż ten model wygląda naprawdę ciekawie. Połączono tutaj linię typową dla tej marki z garścią ciekawych detali, które urozmaicają bryłę tego modelu. Wnętrze z kolei stawia na typowe dla nowych samochodów rozwiązania, z dużymi ekranami i koncepcją projektu nawiązującą do kabin samolotów. Trzeba przyznać, że wygląda to bardzo dobrze.

Xpeng X9 2024

Bagażnik ma tutaj od 755 do ponad 2600 litrów pojemności. Tym samym nawet przy komplecie pasażerów na pokładzie nie można narzekać na brak miejsca na bagaże.

Warto też dodać, że jest to kawał auta - X9 ma 5,4 metra długości, a rozstaw osi wynosi tutaj 3,16 metra. Mimo to udało się zachować dużą zwrotność, głównie za sprawą skrętnej tylnej osi. Promień skrętu to nieco ponad 5 metrów, co w takim modelu jest doskonałym wynikiem.

Xpeng X9 jest oczywiście elektrykiem. Według chińskiej normy oferuje 700 kilometrów zasięgu

Na rynek trafią dwie wersje napędowe. Bazowa korzysta z przedniego napędu, ma 320 KM i 450 Nm momentu obrotowego. Wariant AWD oferuje z kolei 503 KM i 640 Nm momentu obrotowego. Pojemność akumulatora nie jest jeszcze znana, ale wiadomo, że cała konstrukcja napędu bazuje na instalacji 800V. Tym samym dostajemy tutaj bardzo szybkie ładowanie i wyższą wydajność energetyczną.

Xpeng X9 2024

Xpeng póki co celuje tym modelem w rynek chiński, aczkolwiek marka coraz wyraźniej chce zaznaczać swoją obecność w Europie. Nie zdziwimy się więc, jeśli w nieodległej przyszłości ten model dołączy do gamy na Starym Kontynencie.

W Chinach ten samochód wyceniono na około 250 000 złotych. Gdyby tak w Europie pojawił się ten model z podobną ceną, to mógłby śmiało podbić rynek.