Zeekr szykuje się do szybkiego rozwoju. "Europa to nasz cel"
Kolejna chińska marka ostrzy sobie zęby na rynek Europejski. Zeekr 001 świetnie sprzedaje się w Chinach. Teraz ma podbić serca na Starym Kontynencie. Chińczycy mówią wprost, że USA omijają w tym przypadku szerokim łukiem.
Zeekr to kolejna marka koncernu Geely. Jeśli zastanawiacie się jak jest pozycjonowana, to odpowiadam w skrócie - jej punktem wyjścia jest Lynk&Co. Stąd zaczerpnięto stylistykę nadwozia, aczkolwiek uzupełniono ją szeregiem nowych detali i unikalnych elementów. Do tego od podstaw zaprojektowano wnętrze, stawiając na znacznie wyższy standard wykończenia. Zresztą nie ma w tym niczego dziwnego. Zeekr 001 pozycjonowany jest jako auto z klasy wyższej, co pokazuje nie tylko swoimi wymiarami, ale przede wszystkim napędem. Możemy tutaj liczyć na najprawde duży zasięg i mocne silniki.
Zeekr jest już hitem w Chinach. Teraz na celownik trafiła Europa
W zeszłym roku sprzedano aż 72 000 egzemplarze tego auta. A to dopiero rozgrzewka, gdyż w przyszłym miesiącu rusza produkcja efektownego vana 009, całkowicie wyróżniającego się z tłumu za sprawą swojej linii.
Co ciekawe Chińczycy nie chcą rozwijać tej marki w USA. Zeekr był obecny podczas targów CES w Las Vegas, aczkolwiek nie wyraża chęci do podboju rynku amerykańskiego. Szef firmy Andy An podkreśla, że szansę na rozwój widzą głównie w rynku europejskim.
Jest on obecnie niezwykle chłonny, co daje chińskim producentom ogromną szansę na zdobycie wielkiego kawałka rynku. Zresztą uwagę na to zwraca Carlos Tavares, gdyż w jego opinii europejskie marki nie mogą konkurować ceną z producentami z Chin.
Zeekr 001 ma mieć jeden wielki atut - będzie nim cena
Już teraz cena tego samochodu w Chinach wynosi około 200 000 złotych w bazowym wydaniu. Jeśli doliczymy wszystkie podatki oraz koszty importu, to cena w Europie powinna startować od około 260-300 tysięcy złotych.
Za te pieniądze dostaniemy mierzące blisko 5 metrów długości auto, które w bazowym wydaniu oferuje akumulator o pojemności 86 kWh. Moc sięga tutaj 286 KM. Co ciekawe niewiele droższy jest wariant z akumulatorem o pojemności 100 kWh. Takie warianty zapewnią od 546 do 741 kilometrów zasięgu (według norm chińskich).
Zobacz jak Zeekr 001 sprawdza się w akcji
Na szczycie oferty stoi zaś unikalny wariant z akumulatorem o pojemności 140 kWh. W tym wydaniu dostajemy tez dwa silniki elektryczne, które oferują łącznie 536 KM. Zasięg tego wariantu ma sięgać 1032 kilometrów - aczkolwiek jest pewien haczyk.
Otóż producent planuje wyprodukowanie zaledwie 1000 egzemplarzy z największym akumulatorem. Trudno powiedzieć, czy taka wersja będzie też oferowana w europejskiej gamie modelu.
Jedno jest pewne - już w tym roku Chińczycy postawią kolejne kroki w kwestii rozwoju gamy w Europie. Zapewne sprzedaż ruszy najpierw w krajach skandynawskich, w Niemczech i w Holandii. Docelowo jednak Zeekr ma być dostępny w całej Europie.
Tutaj pewna ciekawostka. Otóż mało kto wie, że Lynk&Co zyskuje na popularności w wielu krajach. Model subskrypcyjny przyjął się we Włoszech, gdzie SUV 01 sprzedał się w liczbie blisko 4,5 tysiąca egzemplarzy.