Zeekr X bierze na celownik Europę. Ma sporo wspólnego z Izerą

Architektura SEA to już nie tylko Volvo, Smart i... Izera. Zeekr X to nowy elektryczny model z koncernu Geely, który szykuje się na podbój Europy.

Jeśli myśleliście, że Geely stworzyło już idealny zestaw marek, to jesteście w błędzie. Obok Volvo, Lynk&Co, Smarta, Polestara i Lotusa w Europie pojawi się też Zeekr, czyli kolejny brand oferujący samochody elektryczne. Te oczywiście będą mocno spokrewnione z produktami innych firm grupy, ale wyróżni je styl i wyposażenie. Do tego nowy Zeekr X ma coś wspólnego z naszym nadchodzącym dobrem narodowym.

Zeekr X powstanie na platformie SEA - tej samej, na której zbudowane zostanie Volvo EX30 i... Izera

A już teraz jeździ na niej Smart #1. To kompaktowa platforma, która powstała z myślą o wydajnych i oszczędnych samochodach elektrycznych w dość przystępnej cenie.

Zeekr X 2023

Auto zaprojektowano w Europie, a dokładniej w Gothenburgu w Szwecji. To właśnie tutaj Geely ma swoje studio stylistyczne, pracujące też z Volvo i Polestarem. Zeekr oczywiście wyróżnia się zupełnie inną stylistyką oraz dość ciekawą linią nadwozia.

Nie brakuje tutaj ostrych przetłoczeń i dość zgranych detali. Trzeba przyznać, że wygląd będzie dużym atutem tego modelu.

Zeekr X

Wymiar plasują ten samochód w segmencie kompaktów. Długość to 4450 mm, szerokość sięga 1836 mm, a wysokość wynosi 1572 mm. Rozstaw osi to z kolei solidne 2750 mm, co gwarantuje przestronne wnętrze.

Zeekr nie chwali się jeszcze specyfikacją, ale...

Skoro mamy do czynienia z platformą SEA, to jedno jest pewne - akumulatory będą miały solidną pojemność w przedziale od 50 do 80 kWh. Jest to konkretnie konstrukcja SEA-E, czyli wersja z rozstawem osi do 2750 mm, opracowana z myślą o autach kompaktowych.

W tej chwili to właśnie Smart #1 z niej korzysta, a w drodze jest Smart #3 i wspomniane Volvo EX30. To jest także konstrukcja, która w ramach współpracy z grupą Geely trafi do Izery - o ile ta w końcu wyjedzie na drogi.

Zeekr nie zdradza jeszcze szczegółów na temat swoich planów w Europie

Wiemy, że do oferty trafi też model 001, oferujący naprawdę solidny zasięg. Chińska marka nie zdradza również planów na rozwój sieci sprzedaży. Można jednak liczyć na to, że na celowniku są głównie kraje, gdzie elektromobilność jest już mocno rozwinięta.