2018 Volvo XC40 oficjalnie [informacje, dane techniczne, zdjęcia, polskie ceny]
Już kilka dni temu dzięki przeciekowi mogliśmy z grubsza przyjrzeć się nowemu Volvo XC40. Teraz szwedzki producent oficjalnie prezentuje swojego najmniejszego crossovera. Będzie hit?
Efektu zaskoczenia nie ma, a wszystko przez to, że produkcyjne Volvo XC40 jest niemal w stu procentach zgodne z autem koncepcyjnym 40.1, które znamy już od października 2016 roku. Na brak zaskoczenia wpływa też zapewne fakt, że kilka dni temu do sieci wyciekły zdjęcia ukazujące produkcyjne oblicze szwedzkiego crossovera. Teraz jednak mamy okazję przyjrzeć mu się z bliska i zapoznać się z pierwszymi danymi technicznymi.
Małe Volvo wykorzystuje schematy stylistyczne większych braci, ale za sprawą kilku nowych rozwiązań wnosi do szwedzkiej palety swoisty powiew świeżości. Inne, ostrzej zarysowane reflektory wykonane w technologii LED, sprawiają wrażenie, jakby XC40 groźniej spoglądało na świat. Nie zabrakło jednak znaku rozpoznawczego nowych Volvo, czyli świetlnego młota Thora. Linia boczna składa się z prostych przetłoczeń i uwypuklonego tylnego błotnika, a kiedy spojrzycie na XC40 z tyłu, dzięki charakterystycznym wijącym się tylnym lampom, nie będzie mieli wątpliwości, z autem jakiego producenta macie do czynienia. Kabina małego Volvo to w zasadzie skompresowany kokpit innych, większych modeli. Kto choć raz siedział w nowym Volvo, poczuje się tu jak u siebie.
Szwedzki crossover, choć z wyglądu bardzo podobny do swoich braci, został zbudowany na zupełnie nowej platformie CMA, która niedługo zostanie wykorzystana także przez inne mniejsze modele Volvo. Z początku XC40 będzie dostępne w dwóch wariantach - 190-konnym D4 i 247-konnym T5. W obu wersjach moc na wszystkie osie będzie przekazywać 8-biegowy automat. W przyszłym roku do oferty dołączy bazowy model T3 napędzany przez 3-cylindrowy silnik o mocy 156 KM. Tutaj za przeniesienie mocy tylko na przednie koła odpowiadać będzie 6-biegowa skrzynia manualna. Pojawi się także D3 o mocy 150 KM (FWD i AWD) oraz T4 (również w dwóch wariantach napędu, ale wyłącznie z automatem) - ze 190-konną jednostką 2.0. Volvo zapowiedziało też odmiany hybrydowe i w pełni elektryczne, ale nie sprecyzowało, kiedy uzupełnią one gamę crossovera.
Wkrótce po premierze Volvo XC40 będzie można zamawiać w czterech wersjach wyposażenia: XC40, Momentum, Inscription i usportowiona R-Design. Już w standardzie na pokładzie Momentum znajdziemy m.in. 12,3-calowy wyświetlacz zastępujący klasyczne zegary, 9-calowy ekran dotykowy pośrodku deski rozdzielczej, połączenie z internetem przez system Sensus, dwustrefową klimatyzację, reflektory wykonane w technologii LED, czujniki parkowania z tyłu, podgrzewane i skórzane fotele z przodu oraz 18-calowe obręcze ze stopów metali lekkich. R-Design dorzuca do tego wykończenie wnętrza z użyciem aluminium i skóry oraz czarne dodatki na zewnątrz, podwójną końcówkę wydechu, a także obniżone zawieszenie.
Volvo nie byłoby sobą, gdyby nie wyposażyło swojego auta w szereg systemów podnoszących poziom bezpieczeństwa. Szwedzi twierdzą, że XC40 odziedziczyło rozwiązania stosowane w większych XC60 i XC90, ale bardziej dostosowane do jazdy miejskiej. Crossover ostrzeże więc przy wycofywaniu z ciasnego parkingu o autach nadjeżdżających z boku , rozejrzy się dookoła za pomocą kamer 360°, zahamuje samoczynnie na widok pieszego lub rowerzysty (ale także samochodu). Co więcej, Volvo XC40 skorzysta także z półautonomicznej technologii, która pozwoli kierowcy na włączenie funkcji autopilota do prędkości 80 km/h, ale tylko na dobrze oznaczonych drogach.
Ciekawostką ma być funkcja "rodzinnego Car Sharingu". Volvo będzie dysponować rozbudowanym systemem Volvo On Call, który pozwoli na udostępnianie samochodu zaufanym osobom bez użycia fizycznego kluczyka, a jedynie aplikacji na telefon i przesyłanego na nią kodu.
Nowe XC40 już można oficjalnie zamawiać, ale jego produkcja ruszy dopiero w listopadzie bieżącego roku, pierwsze egzemplarze zaś trafią do klientów dopiero na początku przyszłego roku. Cena bazowego wariantu T3 z 3-cylindrowym silnikiem, manualną skrzynią biegów i napędem na przód ma wynieść 127 200 zł. Cennik kończy się na niemal 250-konnym AWD w wariancie Inscription lub R Design - za takie XC40 Volvo rząda minimum 198 900 zł.
Poniżej pełen polski cennik.
SILNIK/WERSJA | XC40 | Momentum | Inscription | R Design |
---|---|---|---|---|
T3 FWD MAN6 | 127 200 zł | 137 200 zł | 150 700 zł | 150 700 zł |
T4 FWD AUT8 | 151 400 zł | 161 400 zł | 174 900 zł | 174 900 zł |
T4 AWD AUT8 | 160 400 zł | 170 400 zł | 183 900 zł | 183 900 zł |
T5 AWD AUT8 | - | 185 400 zł | 198 900 zł | 198 900 zł |
D3 FWD MAN6 | 143 200 zł | 153 200 zł | 166 700 zł | 166 700 zł |
D3 FWD AUT8 | 151 900 zł | 161 900 zł | 175 400 zł | 175 400 zł |
D3 AWD MAN6 | 152 200 zł | 162 200 zł | 175 700 zł | 175 700 zł |
D3 AWD AUT8 | 160 900 zł | 170 900 zł | 184 400 zł | 184 400 zł |
D4 AWD AUT8 | 170 950 zł | 180 950 zł | 194 450 zł | 194 450 zł |