BMW przesiada się na paliwo syntetyczne. Diesle wyjadą z fabryki na HVO
BMW przesiada się na HVO, czyli na syntetycznego diesla. Każdy samochód z silnikiem wysokoprężnym, wyprodukowany przez tę markę, wyjedzie z fabryki właśnie z takim paliwem w zbiorniku.
- BMW stawia na paliwo HVO
- Wszystkie nowe diesle marki wyjadą z fabryk z tym paliwem w zbiorniku
W słowniku marki BMW pojawiają się nowe litery - HVO. Pod tą nazwą kryje się paliwo, które w wybranych krajach można już dostać na stacjach paliw. Czym różni się od klasycznego oleju napędowego i dlaczego Niemcy tankują je do samochodów opuszczających fabrykę?
BMW stawiana HVO - Hydrotreated Vegetable Oil. Co to jest i dlaczego gra ważną rolę w strategii marki?
HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) to zaawansowane biopaliwo produkowane z odnawialnych surowców, takich jak oleje roślinne i tłuszcze zwierzęce. Nazwa HVO pochodzi od procesu produkcji, w którym oleje są przetwarzane za pomocą wodoru (hydrotreating), co pozwala na uzyskanie paliwa o właściwościach chemicznych zbliżonych do tradycyjnego oleju napędowego.
Proces hydrorafinacji polega na usuwaniu tlenu, siarki i azotu z surowców oraz ich nasycaniu wodorem. Dzięki temu powstaje wysokiej jakości paliwo, które może być stosowane w silnikach diesla bez konieczności ich modyfikacji. HVO cechuje się wyższą liczbą cetanową, co poprawia efektywność spalania, a także niższą zawartością zanieczyszczeń, takich jak tlenki siarki. Do tego ma wyższą jakość i lepiej radzi sobie przy niskich temperaturach.
Według BMW znaczenie HVO dla środowiska jest kluczowe. Jako paliwo odnawialne, HVO pozwala na redukcję emisji gazów cieplarnianych nawet o 90% w porównaniu do paliw kopalnych. Produkcja HVO wykorzystuje odpady i surowce wtórne, zmniejszając tym samym presję na zasoby naturalne. Co więcej, spalanie HVO generuje mniej cząstek stałych i zanieczyszczeń powietrza, co przyczynia się do poprawy jakości życia i ochrony środowiska.
HVO jest więc obiecującą alternatywą dla tradycyjnych paliw, wpisującą się w globalne dążenia do dekarbonizacji i zrównoważonego rozwoju. Wszystkie nowe diesle BMW są przygotowane do stosowania tego paliwa. Niestety, póki co wadą HVO pozostaje cena - ta sięga nawet 9 złotych za litr. Niemniej wraz z popularyzacją tego paliwa można spodziewać się spadku cen. Za kilka lat może to być realna alternatywa dla oleju napędowego.