BMW Panoramic iDrive. Mniejsze ekrany, więcej na szybie, nowe multimedia
Wszystkie nowe auta z Monachium do końca tego roku otrzymają BMW Panoramic iDrive. Co to? Najnowszy system sterowania, który zastąpi klasyczny iDrive. Możemy spodziewać się wielu nowości i ciekawych rozwiązań.
- BMW Panoramic iDrive to nowe multimedia bawarskiej marki
- System skupia się na wyświetlaniu informacji na szybie
- Multimedia pojawią się już we wszystkich nowe modelach marki od tego roku
Po blisko 25 latach na emeryturę odchodzi klasyczny iDrive. System, bez którego trudno wyobrazić sobie jakiekolwiek współczesne BMW. Na początku bardzo krytykowany, finalnie okazał się być jednym z najlepszych i najwygodniejszych systemów dostępnych w samochodach. Zwłaszcza jego "środkowa" odmiana. Teraz przychodzi jednak czas na nowe. Marka, choć ostatnio pokazała układ z potężnym zakrzywionym ekranem, teraz zmienia front. BMW Panoramic iDrive stawia na czytelność, kosztem "murów" LCD przed kierowcą.
BMW Panoramic iDrive przenosi dane na szybę
W nowych "beemkach" nie znajdziemy już tradycyjnych zegarów. Dzięki najnowszemu oprogramowaniu BMW Operating System X, większość informacji dla kierowcy i pasażerów trafi na przednią szybę. Będzie to jednak specyficzna wersja wyświetlacza typu HUD.
Obraz będzie dostępny na całej szerokości przedniej szyby, na jej zaczernionym fragmencie. Najważniejsze informacje wyświetlają się w polu widzenia kierowcy, a informacje na środku i z prawej strony, dostępne też dla pasażerów, będzie można sobie spersonalizować i ustawić według własnych upodobań.
Dodatkowo pojawi się też uzupełnienie, czyli BMW 3D Head-Up. Odświeżony system będzie pokazywał informacje z nawigacji i systemów autonomicznych powyżej BMW Panoramic Vision.
Zamiast dużego ekranu dostaniemy mniejszy wyświetlacz centralny, zorientowany na kierowcę. Ma być bardzo poręczny i łatwy w obsłudze. Umieszczono go w taki sposób, aby całe dotykowe sterowanie było w zasięgu ręki, blisko kierownicy. Akurat to nam się bardzo podoba. Widżety (maksymalnie sześć) z centralnego wyświetlacza będzie można przenieść "na szybę" do Panoramic Vision, w dowolne miejsce nowego "ekranu".
Uzupełnieniem systemu będzie całkowicie nowa kierownica wielofunkcyjna. Korzysta z shy-tech, jak BMW nazwało "filozofię" technologii niewidocznej dla oka. Polega to na tym, że tylko odpowiednie przyciski będą podświetlane, aby zwrócić uwagę kierowcy. Mamy co do tego wątpliwości, bo pewnie trzeba będzie "szukać" odpowiedniego przycisku, który się "schowa", nieużywany.
Kierownica ma też pełnić funkcję głównego elementu sterującego. Przyciski po jej prawej stronie będą odpowiadać za treści, a po lewej, za funkcje samochodu. Niestety, dotykowe staną się również przyciski kierunkowskazów, czy wycieraczek.
Sztuczna inteligencja, być może pomocna
BMW Operating System X to nie tylko BMW Panoramic Vision. To również całkowicie nowy asystent głosowy. Ma on rozumieć znacznie więcej, dłuższe zdania oraz uczyć się naszych nawyków. Dodatkowo, będzie podpowiadać nam funkcje auta, korzystając z tego, że na przykład rzadko z nich korzystamy. Co jednak pocieszające, ma uczyć się tego, że ich nie chcemy. Wtedy przestanie je podpowiadać. Albo będzie sugerował włączenie trybu Sport na trasach, na których zazwyczaj go ręcznie włączaliśmy. Ciekawe, choć nieco przerażające.
Nie dziwne jest, że "nowy iDrive" debiutuje na targach elektroniki użytkowej CES 2025 w Las Vegas. Implementacja ma jednak nastąpić szybko. Od teraz wszystkie nowe samochody marki z Monachium otrzymają ten układ. Pierwsza będzie seryjna wersja konceptu Neue Klasse.