Chery pokazało właśnie gotową baterię półprzewodnikową. I wszystko fajnie, ale wciąż... nic nie wiemy
Chery ma gotową baterię półprzewodnikową. Jej specyfikacja robi wrażenie, ale jest jeden problem - wciąż nie wiemy, kiedy pojedziemy samochodem z takim rozwiązaniem.
Chińczycy niezmiennie chcą wyznaczać trendy. Dla wielu firm z Państwa Środka stworzenie nowej generacji akumulatorów to jeden z najważniejszych celów. A Chery zaprezentowało właśnie nową generację baterii półprzewodnikowej, która według danych producenta osiąga gęstość energetyczną na poziomie 600 Wh/kg.
Jest to wartość dwukrotnie wyższa od obecnie stosowanych ogniw litowo-jonowych, co otwiera drogę do znaczącego zwiększenia zasięgu samochodów elektrycznych bez konieczności powiększania masy akumulatorów. Nowa bateria umożliwia teoretycznie osiągnięcie zasięgu do 1300 kilometrów w realnych warunkach drogowych. Tylko jest mały problem - wciąż nie wiemy kiedy to rozwiązanie trafi do produkcji.
Chery rozwija baterie półprzewodnikowe. To przełom, na który liczy wiele osób
Jak opracowano nową konstrukcję i co ją wyróżnia? Po pierwsze, akumulator korzysta z polimerowego elektrolitu stałego oraz katody manganowo-litowej. Taka konfiguracja zapewnia wysoką stabilność termiczną oraz ogranicza degradację materiałów aktywnych. Po drugie, zastosowana technologia eliminuje ryzyko zapłonu, a akumulator zachowuje pełną funkcjonalność po przebiciu lub zanurzeniu w wodzie.
Ma to stanowić jeden z kluczowych elementów przewagi technologicznej nad tradycyjnymi bateriami litowo-jonowymi. Baterię opracowało Chery Solid-State Battery Research Institute, który odpowiada za rozwój technologii półprzewodnikowych w ramach struktur koncernu.
Produkcja pilotażowa ma rozpocząć się w 2026 roku. Chery planuje pełną komercjalizację technologii w 2027 roku, co oznacza, że pierwsze samochody wyposażone w baterie solid-state mogą trafić na rynek w drugiej połowie dekady. Firma zapowiedziała, że rozwiązanie pojawi się zarówno w samochodach marek własnych, jak i w pojazdach partnerów technologicznych.
Wszyscy chcą mieć baterie półprzewodnikowe, ale każdy mówi coś innego
Chińscy producenci, w tym BYD, prowadzą równoległe projekty rozwoju baterii półprzewodnikowych. Problem w tym, że każda firma z Chin (ale także z innych krajów) podaje inne daty graniczne wprowadzenia nowej technologii do regularnej sprzedaży.
Według niektórych wciąż jest dużo przeciwności, które utrudniają adaptację takiego rozwiązania w masowej produkcji. Poza tym wybrane firmy, w tym np. Mercedes, wierzą, że klasyczne baterie osiągną niewiele niższą gęstość energetyczną. Będą jednak wyraźnie tańsze, co jest ich przewagą.
Chery wciąż rośnie. To gigant, który rozwija się w ekspresowym tempie
Ten koncern utrzymuje pozycję największego chińskiego eksportera samochodów już przez 22 kolejne miesiące. Globalna sprzedaż przekroczyła poziom 2 milionów pojazdów rocznie. W Europie firma odnotowała podwojenie wolumenu sprzedaży do 145 tysięcy sztuk, co pokazuje rosnące zainteresowanie ze strony klientów na rynkach rozwiniętych.


