Chery pokazało właśnie gotową baterię półprzewodnikową. I wszystko fajnie, ale wciąż... nic nie wiemy

Chery ma gotową baterię półprzewodnikową. Jej specyfikacja robi wrażenie, ale jest jeden problem - wciąż nie wiemy, kiedy pojedziemy samochodem z takim rozwiązaniem.

Chińczycy niezmiennie chcą wyznaczać trendy. Dla wielu firm z Państwa Środka stworzenie nowej generacji akumulatorów to jeden z najważniejszych celów. A Chery zaprezentowało właśnie nową generację baterii półprzewodnikowej, która według danych producenta osiąga gęstość energetyczną na poziomie 600 Wh/kg.

Jest to wartość dwukrotnie wyższa od obecnie stosowanych ogniw litowo-jonowych, co otwiera drogę do znaczącego zwiększenia zasięgu samochodów elektrycznych bez konieczności powiększania masy akumulatorów. Nowa bateria umożliwia teoretycznie osiągnięcie zasięgu do 1300 kilometrów w realnych warunkach drogowych. Tylko jest mały problem - wciąż nie wiemy kiedy to rozwiązanie trafi do produkcji.

Chery rozwija baterie półprzewodnikowe. To przełom, na który liczy wiele osób

Jak opracowano nową konstrukcję i co ją wyróżnia? Po pierwsze, akumulator korzysta z polimerowego elektrolitu stałego oraz katody manganowo-litowej. Taka konfiguracja zapewnia wysoką stabilność termiczną oraz ogranicza degradację materiałów aktywnych. Po drugie, zastosowana technologia eliminuje ryzyko zapłonu, a akumulator zachowuje pełną funkcjonalność po przebiciu lub zanurzeniu w wodzie.

Ma to stanowić jeden z kluczowych elementów przewagi technologicznej nad tradycyjnymi bateriami litowo-jonowymi. Baterię opracowało Chery Solid-State Battery Research Institute, który odpowiada za rozwój technologii półprzewodnikowych w ramach struktur koncernu.

Produkcja pilotażowa ma rozpocząć się w 2026 roku. Chery planuje pełną komercjalizację technologii w 2027 roku, co oznacza, że pierwsze samochody wyposażone w baterie solid-state mogą trafić na rynek w drugiej połowie dekady. Firma zapowiedziała, że rozwiązanie pojawi się zarówno w samochodach marek własnych, jak i w pojazdach partnerów technologicznych.

Wszyscy chcą mieć baterie półprzewodnikowe, ale każdy mówi coś innego

Chińscy producenci, w tym BYD, prowadzą równoległe projekty rozwoju baterii półprzewodnikowych. Problem w tym, że każda firma z Chin (ale także z innych krajów) podaje inne daty graniczne wprowadzenia nowej technologii do regularnej sprzedaży.

Według niektórych wciąż jest dużo przeciwności, które utrudniają adaptację takiego rozwiązania w masowej produkcji. Poza tym wybrane firmy, w tym np. Mercedes, wierzą, że klasyczne baterie osiągną niewiele niższą gęstość energetyczną. Będą jednak wyraźnie tańsze, co jest ich przewagą.

Chery bateria półprzewodnikowa

Chery wciąż rośnie. To gigant, który rozwija się w ekspresowym tempie

Ten koncern utrzymuje pozycję największego chińskiego eksportera samochodów już przez 22 kolejne miesiące. Globalna sprzedaż przekroczyła poziom 2 milionów pojazdów rocznie. W Europie firma odnotowała podwojenie wolumenu sprzedaży do 145 tysięcy sztuk, co pokazuje rosnące zainteresowanie ze strony klientów na rynkach rozwiniętych.