Chevrolet Bolt i Chevrolet Bolt EUV - nowe tanie "elektryki" od GM
GM właśnie zaprezentował początek swojej elektrycznej ofensywy modelowej. To Chevrolet Bolt drugiej generacji i jego większa wersja - EUV.
General Motors planuje wypuścić 30 nowych, elektrycznych samochodów do 2025 roku. To ambitny plan. Ale mamy luty 2021 roku i mamy już dwa. To Chevrolet Bolt nowej generacji oraz Chevrolet Bolt EUV. Mają być tanie i oferować spory zasięg.
Chevrolet Bolt
Bolt będzie na pewno zestawiony z Volkswagenem ID.3. Kompaktowe wymiary i sensowna wycena mają mu zapewnić świetną sprzedaż. Podobnie jak dość futurystyczny wygląd przodu, połączony z vanowatą sylwetką i linią dachu i szyb niczym złagodzone BMW i3.
W środku - całkiem spokojnie. Wyświetlacz zamiast zegarów, duży ekran multimediów, a poza tym to typowy Chevrolet. Równie dobrze mógłby mieć logo Opla i 1.2 THP pod maską.
Zamiast tego jest elektryczna jednostka o mocy 204 KM i 360 Nm momentu obrotowego. Jest w zasadzie odziedziczona po pierwszej generacji. Silnik zasilany jest z litowo-jonowej baterii o pojemności 65 kWh i napędza przednie koła. GM zapowiada, że Chevrolet Bolt jest w stanie przejechać około 416 km na jednym ładowaniu. Przy wykorzystaniu ładowarki 11 kW, 100 mil (161 km) zasięgu powinno być uzyskiwane w około pół godziny.
Oczywiście można też ładować z gniazdka oraz domowego wallboxa. Ten ostatni ma moc 7,2 kW, a jego koszt bierze na niego producent.
Chevrolet Bolt EUV
EUV oznacza głównie "większy". I trochę bardziej "crossoverowaty". Choć niestety wyłącznie z napędem na przednią oś. A szkoda.
Samochody na zdjęciach wyglądają niemal identycznie, ale różni je rozmiar. Bolt EUV jest dłuższy o 16 centymetrów, a rozstaw osi jest większy o 74 mm. Dzięki temu ma więcej miejsca na nogi z tyłu. Według materiałów prasowych jest to 993 mm. Oba mają też pojemność bagażnika (maksymalną) na poziomie 1 614 litrów.
"Ten większy Bolt" ma mieć niewiele mniejszy zasięg, bo 402 km. Z kolei tutaj w pół godziny otrzymamy nieco mniej - bo 95 mil zasiegu (153 km).
Oba samochody, poza innymi asystentami, mają w wyposażeniu opcjonalnym system półautonomicznej jazdy Super Cruise.
Ceny
Jak wspomniałem na początku, mają to być przystępne cenowo modele. Chevrolet Bolt ma startować od 31 995 USD (ok. 120 000 zł). To o 5 500 USD mniej niż dotychczasowa odmiana, przy jednocześnie znacznie bogatszym wyposażeniu. EUV będzie droższy o 2 000 USD. Będzie też dostępna limitowana wersja Launch Edition. Bogate wyposażenie (z Super Cruise, szklany dach), dedykowane felgi i specjalne plakietki wywindują cenę do 43 995 USD.
W sprzedaży od lata. W Europie - brak, choć nie wątpię, że pojawią się prywatnie importowane egzemplarze.