Chińczycy ostrzą sobie zęby na segment luksusowych limuzyn w Europie. Mają już nawet swój Avatr
Kiedyś śmialiśmy się z chińskich samochodów, zakładając, że w Europie nigdy nie odniosą sukcesu. Teraz niektórzy śmieją się z tego, że producenci z tego kraju coraz częściej spoglądają na segment samochodów luksusowych. Tym razem nie ma powodów do śmiechu, gdyż Avatr chce wjechać do Europy. Plany są ambitne.
Słyszeliście o marce Avatr? U nas pojawiała się już kilkukrotnie, głównie w formie ciekawostek. Teraz jednak warto przyglądać się jej z dużą uwagą, gdyż Chińczycy chcą wejść do Europy. I jest to dość ciekawy wynalazek, gdyż mówimy o spółce utworzonej przez grupę Changan (odpowiedzialną m.in. za Mazdę 6e), CATL i Huawei.
Podczas salonu samochodowego w Monachium Chińczycy pokazali prototyp, który zerka na luksusowe limuzyny z najwyższej półki. Koncept Vision Xpectra nie jest klasycznym prototypem. Producent nazywa go "manifestem", wskazującym kierunek rozwoju przyszłych modeli tej marki.
Avatr Vision Xpectra ma kieliszki i indywidualne fotele z tyłu. To ciekawy eksperyment
Ten samochód ma aż 5,84 metra długości i ma rozstaw osi wynoszący 3,45 metra. To wymiary porównywalne raczej z amerykańskimi pick-upami niż z europejskimi limuzynami. Projekt wpisuje się w język stylistyczny nazwany „The Energy Force”, który bazuje na "czystych powierzchniach, muskularnych przetłoczeniach i masywnej, przeszklonej kabinie". Przód wyróżnia się dwupoziomowym układem świateł i dużym wlotem powietrza, a logo umieszczono bezpośrednio na masce. Tak, jest to "statuetka", niczym gwiazda Mercedesa, lub dumnie prężące się "B" Bentleya.
Tu wszystko jest bardzo futurystyczne
Kabina konceptu również wybiega daleko w przyszłość. Drzwi pozbawiono klamek i środkowego słupka, a tylne otwierają się pod wiatr, co zapewnia maksymalną wygodę przy wsiadaniu.
W środku dominują płynne linie, efekty świetlne i dość nieoczywiste materiały. Najważniejszym elementem jest tzw. Vortex, czyli moduł sztucznej inteligencji, którego zadaniem jest tworzenie emocjonalnej więzi z kierowcą. Uzupełnieniem są przezroczysty wyświetlacz oraz panel sterowania reagujący zarówno na dotyk, jak i gesty.
Koncept, nie prototyp
Avatr nie ujawnił szczegółów technicznych, a Chińczycy podkreślają, że Vision Xpectra nie jest projektem przeznaczonym do produkcji. Obecne modele tej marki w Chinach oferowane są w wersjach elektrycznych BEV oraz w wydaniu z range extenderem.
Vision Xpectra pełni natomiast rolę wizytówki marki i pokazuje, jak w najbliższych latach mogą wyglądać luksusowe samochody Avatr i jakie technologie znajdą się w ich wyposażeniu. Potencjalnie w ciągu dwóch lat ta marka pojawi się w Europie.


