Chińczycy ostrzą sobie zęby na segment luksusowych limuzyn w Europie. Mają już nawet swój Avatr

Kiedyś śmialiśmy się z chińskich samochodów, zakładając, że w Europie nigdy nie odniosą sukcesu. Teraz niektórzy śmieją się z tego, że producenci z tego kraju coraz częściej spoglądają na segment samochodów luksusowych. Tym razem nie ma powodów do śmiechu, gdyż Avatr chce wjechać do Europy. Plany są ambitne.

Słyszeliście o marce Avatr? U nas pojawiała się już kilkukrotnie, głównie w formie ciekawostek. Teraz jednak warto przyglądać się jej z dużą uwagą, gdyż Chińczycy chcą wejść do Europy. I jest to dość ciekawy wynalazek, gdyż mówimy o spółce utworzonej przez grupę Changan (odpowiedzialną m.in. za Mazdę 6e), CATL i Huawei.

Podczas salonu samochodowego w Monachium Chińczycy pokazali prototyp, który zerka na luksusowe limuzyny z najwyższej półki. Koncept Vision Xpectra nie jest klasycznym prototypem. Producent nazywa go "manifestem", wskazującym kierunek rozwoju przyszłych modeli tej marki.

Avatr Vision Xpectra ma kieliszki i indywidualne fotele z tyłu. To ciekawy eksperyment

Ten samochód ma aż 5,84 metra długości i ma rozstaw osi wynoszący 3,45 metra. To wymiary porównywalne raczej z amerykańskimi pick-upami niż z europejskimi limuzynami. Projekt wpisuje się w język stylistyczny nazwany „The Energy Force”, który bazuje na "czystych powierzchniach, muskularnych przetłoczeniach i masywnej, przeszklonej kabinie". Przód wyróżnia się dwupoziomowym układem świateł i dużym wlotem powietrza, a logo umieszczono bezpośrednio na masce. Tak, jest to "statuetka", niczym gwiazda Mercedesa, lub dumnie prężące się "B" Bentleya.

Avatr Vision Xpectra

Tu wszystko jest bardzo futurystyczne

Kabina konceptu również wybiega daleko w przyszłość. Drzwi pozbawiono klamek i środkowego słupka, a tylne otwierają się pod wiatr, co zapewnia maksymalną wygodę przy wsiadaniu.

W środku dominują płynne linie, efekty świetlne i dość nieoczywiste materiały. Najważniejszym elementem jest tzw. Vortex, czyli moduł sztucznej inteligencji, którego zadaniem jest tworzenie emocjonalnej więzi z kierowcą. Uzupełnieniem są przezroczysty wyświetlacz oraz panel sterowania reagujący zarówno na dotyk, jak i gesty.

Koncept, nie prototyp

Avatr nie ujawnił szczegółów technicznych, a Chińczycy podkreślają, że Vision Xpectra nie jest projektem przeznaczonym do produkcji. Obecne modele tej marki w Chinach oferowane są w wersjach elektrycznych BEV oraz w wydaniu z range extenderem.

Vision Xpectra pełni natomiast rolę wizytówki marki i pokazuje, jak w najbliższych latach mogą wyglądać luksusowe samochody Avatr i jakie technologie znajdą się w ich wyposażeniu. Potencjalnie w ciągu dwóch lat ta marka pojawi się w Europie.