Chińskie marki coraz więcej elektryków w Europie. Kto spadnie niebawem z tronu?
Gdyby wrzucić je do jednego worka, to przebiłyby Teslę i Volkswagena. Póki co jednak w pojedynkę są w tyle, choć z miesiąca na miesiąc nabierają rozpędu. Chińskie marki mają coraz większy udział w europejskim rynku aut elektrycznych. Ale kto jest tutaj liderem?
Luty to dziwny miesiąc. Jest krótki, a mimo to często notuje się w nim dobre wyniki sprzedaży samochodów. Nie inaczej było w tym roku - zwłaszcza w kwestii aut elektrycznych. Sprzedaż wzrosła tutaj o 26% względem tego samego okresu rok temu. Zmienił się za to rozkład sił. Tesla jest w tyle i może tracić rozpęd. Chińskie marki stają się coraz silniejsze. Volkswagen, póki co, komfortowo jest na pierwszym miejscu. Nikt tutaj jednak nie może spać spokojnie.
Po pierwsze - Tesla jest w tyle, bo jeszcze nie ruszyły w pełni dostawy nowego Modelu Y. Nie zmienia to jednak jednej ważnej rzeczy
Zacznijmy od liczby: 15 737 aut. Tyle rejestracji zanotowała Tesla w Europie w lutym i jest to spadek o 44% względem tego samego miesiąca w roku 2024.
Odpływ klientów jest coraz bardziej widoczny. O ile Model Y wciąż trudno traktować miarodajnie, gdyż mamy zmianę modelową, o tyle warto spojrzeć na Model 3. Z reguły sprzedaż tego auta trzymała się na mniej więcej stałym poziomie. Od końcówki ubiegłego roku jednak spada, a w styczniu i lutym znowu lekko zanurkowała. Tym razem jest to o 13% mniej. Eksperci z JATO Dynamics widzą tutaj negatywny wpływ działań politycznych Elona Muska, z którymi wiele osób, zwłaszcza świadomie wybierających auta elektryczne, absolutnie się nie godzi.
Czy oznacza to, że Model Y także mocno zwolni? O tym przekonamy się w kolejnych miesiącach. Jest to jednak bardzo prawdopodobne.
Z kolei chińskie marki nabierają rozpędu
Żadna z nich nie jest jeszcze "solo" w okolicach pierwszej dziesiątki, ale wrzucając je do jednego worka otrzymamy liczbę zbliżoną do 20 000 aut. Jak więc widać coraz więcej osób decyduje się na samochody z Chin i przestaje mieć opory związane z ich pochodzeniem.
Najwyższą pozycję, piętnastą, ma BYD, z liczbą 4436 rejestracji. To wzrost o 94%. Ta marka chce zmienić strategię działania w Europie i wzmocnić swoją pozycję na Starym Kontynencie.
Dalej, na 21 miejscu, mamy Polestara (tu jednak pojawia się problem oceny marki - jest Szwedzka, czy Chińska?), z liczbą 2405 samochodów zarejestrowanych w lutym. "Marchewki" skrobie im MG z 2267 samochodami. Tu jednak widać spadek o 67%. Dlaczego? Ceny nie uległy wielkiej zmianie przez cła. Może to być kwestia skromnej oferty (jest tylko MG4) i potencjalnie coraz silniejszej konkurencji.
Stawkę 25 firm zamyka Xpeng, który dopiero rozwija się w Europie. 1034 rejestracje oznaczają wzrost o 259% względem lutego 2024. Niebawem ta marka zadebiutuje też w Polsce - ciekawe jak poradzi sobie w naszym kraju.
Numerem jeden w lutym w Europie był Volkswagen
Tu liczba rejestracji wzrosła o 180%, a 19 565 rejestracji to naprawdę solidny wynik. Podium zamyka zaś BMW, które ulokowało się za Teslą (13 475 rejestracji, wzrost o 20%).
Warto zauważyć duży wzrost sprzedaży elektryków Renault (o 96% więcej niż w lutym 2024) i Citroena (+190%). Tutaj bardzo pomaga tanie e-C3, które cieszy się rosnącym uznaniem na zachodzie. Rekordy bije również MINI, ze sprzedażą większą o 804%. Tu jednak pomaga nowy trzydrzwiowy Cooper, Aceman i Clubman.
Z miejsca ruszyło także Porsche, zajmując 20 miejsce (2521 samochodów, wzrost sprzedaży 459%). To zasługa dostępności Macana BEV i Taycana po liftingu.
Chińskie marki może i idą naprzód. Ale jak wygląda podział na modele?
Tu wciąż numerem jeden jest Tesla Model Y, choć liczba rejestracji spadła o 56% (8790 zarejestrowanych aut). Drugie miejsce należy do Tesli Model 3 (6834 auta), a trzecie do Volkswagena ID.4 (6172 rejestracji, wzrost o 150%).
Czarnym koniem w tym zestawieniu może być Renault 5, które w lutym zanotowało 5659 rejestracji. Wiadomo - duża w tym zasługa dealerów, niemniej warto obserwować poczynania małego francuskiego elektryka. Wysoko pozycjonuje się KIA EV3 (siódme miejsce, 5376 aut) i BMW iX1 (10 miejsce, 4370 aut zarejestrowanych w lutym).