Citymatic powróci? Ford pracuje nad manualną skrzynią z automatycznym sprzęgłem

Pamiętacie skrzynię Citymatic z Fiatów? Ford pracuje nad podobnym rozwiązaniem - to manualna skrzynia biegów ze zautomatyzowanym sprzęgłem. Tutaj ma to jednak działać nieco inaczej.

Manualne skrzynie biegów powoli przechodzą na emeryturę. W samochodach spalinowych od lat są konsekwentnie wypierane przez automatyczne przekładnie. Wszystko wskazuje jednak na to, że niektóre marki nie odpuszczają tematu rozwoju takich konstrukcji. W USA pojawiły się patenty zgłoszone przez markę Ford, które sugerują prace nad zautomatyzowaną skrzynią manualną. Brzmi to znajomo? Citymatic.

Pamiętacie skrzynię Citymatic, dostępną w niektórych Fiatach? Ford tworzy coś podobnego

Skrzynia Citymatic miała być receptą na "tani automat". Zasadniczo chodziło o zwiększenie komfortu użytkowania pojazdu poprzez wyeliminowanie pedału sprzęgła. Specjalny czujnik zamocowany w lewarku skrzyni aktywował sprzęgło, a jego odpuszczenie miało miejsce przy dodaniu gazu. Proste?

Niby tak, aczkolwiek działanie tego systemu było delikatnie mówiąc przeciętne. Mercedes także eksperymentował z podobnym rozwiązaniem, ale porzucił je po kilku latach stosowania w pierwszej Klasie A W168.

Co więc zaoferuje nam Ford? Otóż coś ciekawego. Wygląda to na miks klasycznego i uproszczonego rozwiązania. W razie chęci na pełnoprawną zabawę, kierowca mógłby korzystać z lewej nogi przy zmianie przełożeń.

Jeśli jednak najdzie go chęć na "leniwą jazdę", to za pomocą przełącznika może wybrać tryb zautomatyzowany, gdzie sprzęgło jest sterowane elektronicznie. Zapewne łączy się to z systemem by-wire, zbliżonym do tego, który znajdziemy w skrzyniach iMT Kii/Hyundaia.

Czy Ford wprowadzi na rynek taki system?

Trudno powiedzieć - aczkolwiek szczegółowość patentu sugeruje, że prace nad tym rozwiązaniem są dość zaawansowane. Byłoby to dobre dopełnienie oferty w takich modelach jak Mustang, Fiesta ST i Focus ST. Tym samym kierowcy zyskiwaliby możliwość korzystania z pełnego potencjału manualnej skrzyni, na przykład na torze lub na krętych górskich drogach. Podróżując po mieście lub w trasie można zaś cieszyć się "odpoczynkiem" lewej nogi.

Nadchodzący Mustang może być pierwszym autem, w którym zobaczymy ten system. Prace nad nowym modelem są bardzo zaawansowane, a produkcyjną wersję ujrzymy być może jeszcze w tym roku. Będzie to też najprawdopodobniej pierwszy Mustang z hybrydą i napędem AWD.

Źródło: Muscle Cars & Trucks