Co słychać w Volkswagenie? W Polsce liczą się trzy słowa: Skoda, Audi i VWFS
Która marka z grupy Volkswagena cieszy się największym uznaniem w Polsce? Jaki samochód elektryczny tego koncernu sprzedawał się najlepiej? I jakie są plany na ten rok? Zapraszam do stołu, śniadanie podano.
Początek roku to moment, w którym wielu producentów organizuje spotkania, podczas których chwali się sukcesami (a niekiedy także porażkami) i przedstawia plany na kolejne miesiące. Przełom roku 2024 i 2025 jest dla nich kluczowym momentem. Nowe normy emisji CO2 stawiają wiele znaków zapytania, a zmiany w polityce na świecie tworzą niepewny do poruszania się grunt. Jak Volkswagen poradził sobie w tym środowisku i co nam pokaże w tym roku?
Takie informacje, podczas śniadania prasowego, przedstawiła prezeska grupy Volkswagena w Polsce, Carla Wentzel. I jest to garść naprawdę ciekawych informacji - z wielu powodów.
Po pierwsze - Volkswagen "światowo" zwolnił, ale wszystko musi się balansować
W 2024 roku ta grupa sprzedała 9,03 miliona samochodów, o 2% mniej niż rok wcześniej. Tu padły słowa, które powtarzają wszyscy menadżerowie: po pandemii nie wróciliśmy do poziomów sprzedaży z 2019 roku. Motoryzacja ma mniejszą siłę rozpędu, a na wielu kluczowych rynkach potęga europejskich koncernów ginie.
Mowa tutaj przede wszystkim o Chinach, gdzie Volkswagen jako grupa zanotował 10-procentowy spadek sprzedaży. Co ciekawe są jednak miejsca, w których rośnie w siłę. Tu na przykład warto spojrzeć na Amerykę Południową, która znowu staje się coraz ważniejszym miejscem dla niemieckiego koncernu.
Z tych 9,03 miliona samochodów 745 tysięcy to elektryki, a 270 tysięcy to hybrydy plug-in
Jak widać więc samochody elektryczne stanowią nieco ponad 8,2% sprzedaży grupy na świecie. Tu jednak dużo zmiennych wprowadzają konkretne rynki, gdyż na przykład w Europie podział aut spalinowych i elektrycznych wynosi niemal równo 50:50.
Carla Wentzel zwróciła tutaj jednak uwagę na to, że tempo wzrostu sprzedaży elektryków jest niskie. Jednocześnie grupa Volkswagena jest cały czas liderem w sprzedaży elektryków, choć nie może mierzyć się z Teslą Model Y o tytuł najpopularniejszego samochodu na prąd. Trzeba jednak dodać, że na rok 2025 portfel zamówień Volkswagena wynosi już 170 000 samochodów, a pomaga w tym Volkswagen ID.7 i Audi Q6 E-Tron/A6 E-Tron.
A skoro mowa o elektrykach, to na chwilę spójrzmy na najpopularniejsze modele tej marki na świecie. Tutaj króluje Volkswagen ID.4/ID.5 (182 000 samochodów), ID.3 (149 000 samochodów) i Audi Q4 E-Tron (107 700 samochodów). Do tego ostatniego modelu jeszcze wrócę, gdyż jest małą "niespodzianką".
W Polsce Volkswagen jako grupa jest największym importerem. Tu widać upadek jednego koncernu
Jeden konkretny slajd, a dokładniej przedstawiony na nim wykres, jeszcze bardziej uświadomił mi skalę "destrukcji" grupy Stellantis. Volkswagen od 12 lat jest największym importerem w kraju. To oczywiście zasługa dużego portfolio mocnych marek. Od 2025 roku wypada z niego Porsche, gdyż marka z Zuffenhausen postanowiła odłączyć się z grupy w Polsce, aby stać się niezależnym podmiotem.
Przejdźmy do liczb. Jako grupa VW ma 27% rynku w Polsce. Drugie miejsce zajmuje Toyota z wynikiem 21%. Trzecie: Hyundai Motors (12%). Pozostałe marki mają 34%.
I tu, na samym dole wykresu kołowego, widnieje nazwa Stellantis. Koncern, który ma tak "potężne" marki jak Opel, Citroen, Fiat, Peugeot i wiele innych, zyskał zaledwie 6% rynku w naszym kraju. Auć, to boli.
Kto króluje w Polsce? Odpowiedź jest banalnie prosta
Skoda, Skoda i jeszcze raz Skoda. Czeska marka sprzedała ponad 60 000 samochodów i zanotowała 17% wzrostu sprzedaży. Drugie miejsce przypadło Volkswagenowi z liczbą 38 401 rejestracji (wliczamy w to osobowe wersje dostawczaków), a trzecie zgarnęło Audi (29 479 pojazdów).
Producent z Ingolstadt jest także najpopularniejszy w segmencie premium. Dalej znajdziemy Cuprę i Seata (16 353 rejestracje, aż 21% wzrostu sprzedaży) i Porsche z liczbą 4131 samochodów (tu spadek o 4%). W przyszłym roku to zestawienie będzie właśnie uszczuplone o ostatnią markę.
Volkswagen sprzedał w Polsce 2421 samochodów elektrycznych, a najpopularniejszym jest...
...Audi Q4 E-Tron. Duża w tym zasługa świetnych ofert na ten model, które przyciągnęły wiele osób do salonów. Atrakcyjne finansowanie z niską ratą było magnesem na ludzi zainteresowanych elektrykami. Co ciekawe drugie miejsce zajął Volkswagen ID.Buzz (211 aut), a trzecie Volkswagen ID.7 (207 samochodów).
I na koniec trzecie najważniejsze słowo dla koncernu z Wolfsburga
Czyli VWFS - Volkswagen Financial Services. Pod tą nazwą kryje się instytucja finansowa, która oferuje najmy i leasingi na samochody grupy. Jej skuteczność jest wysoka. Aż 49,9% samochodów sprzedanych w 2024 roku przez koncern Volkswagena sfinansowało właśnie VWFS. Wzrost względem 2023 roku wynosi ponad 8%.
A jakie są plany na 2025 rok?
Mówimy tutaj o roku niepewności i zmian. Nie wiemy co przyniosą nowe normy emisji spalin. Trudno powiedzieć, czy krajobraz polityczny Europy nie zacznie zmieniać swojego kształtu. Realnie więc jest to spacer po nieznanym gruncie.
Póki co Volkswagen skupia się na dotychczasowej strategii. Mowa więc o inwestycji w elektryki. Do tego w drodze są nowe modele, w tym tak kluczowe produkty jak Volkswagen T-Roc (który "wyciekł" do sieci kilka dni temu) i Volkswagen ID.2.