Czwarta generacja Mercedesa Klasy A oficjalnie [ZDJĘCIA]
Mercedes oficjalnie zaprezentował czwartą generację Klasy A. Czym wyróżnia się najnowsze wcielenie kompaktu ze Stuttgartu?
Ewolucja - to słowo zdecydowanie przyświecało projektantom czwartego wcielenia kompaktowego Mercedesa Klasy A. Model ten rozwija pomysły zaprezentowane w poprzedniku, uzupełniając je stylistyką zgodną z nowymi produktami z gwiazdą na masce. Front wyróżnia się agresywną stylistyką, zaś jego aparycja mocno przypomina nowe wcielenie modelu CLS. Wąskie lampy w połączeniu z dużym grillem prezentują się ciekawie i dobrze komponują się z sylwetką auta. W linii bocznej liczbę przetłoczeń ograniczono do jednej linii poprowadzonej wzdłuż klamek. Z tyłu zaś pojawiły się nowe szersze lampy zachodzące na klapę bagażnika.
Wnętrze nowego Mercedesa Klasy A poznaliśmy już klika tygodni temu. Producent ze Stuttgartu od pewnego czasu stawia na minimalizm - podwójny tablet, nawiewy i panel klimatyzacji - te elementy budują w zasadzie całą konsolę centralną. Wszystko oczywiście okraszono tutaj nowoczesnymi rozwiązaniami. Klasa A to pierwszy Mercedes z nowym systemem MBUX, korzystającym z szybkich procesorów oraz wydajnej karty graficznej. Wyposażono go w wiele systemów rodem ze smartfonów, włącznie z systemem przypominającym m.in. Siri od Apple.
Sterowanie będzie obsługiwane głosowo lub dotykowo – palcem “mazać” będzie można po ekranie głównym lub nowym dotykowym sterowniku przekazującym haptyczne sprzężenie zwrotne (jeśli korzystacie z nowych smartfonów, to doskonale wiecie o co chodzi). Usługi z kategorii “connected” mają być na najwyższym poziomie – CarPlay, Android Auto czy też “concierge” to tylko część elementów, które znajdą się w MBUX (niektóre tylko w topowym wariancie).
Wraz z systemem MBUX zadebiutuje także nowa aplikacja mobilna, która to zaoferuje szereg ciekawych funkcji - takich jak chociażby możliwość dzielenia samochodu z rodziną lub przyjaciółmi wyłącznie przy użyciu telefonu (kluczyk nie będzie konieczny).
Pod maską Mercedesa Klasy A początkowo dostępne będą trzy jednostki napędowe - dwie benzynowe i jedna wysokoprężna. Oferta "benzyniaków" składać się będzie z czterocylindrowego doładowanego silnika 1.3 (A180 i A200) oraz 2.0 (A250). Jedynym dieslem oferowanym w Klasie A będzie początkowo konstrukcja Renault o pojemności 1.5-litra (A180d). Szczegółowe specyfikacje oraz cenniki zostaną opublikowane 5 marca.
Silnik 1.3 (niekiedy opisywany jako 1.4) to nowa konstrukcja opracowana wspólnie z Renault. Jednostka ta ma charakteryzować się dobrymi osiągami i niskim zapotrzebowaniem na paliwo. W zależności od wersji oferowana będzie z 6-biegowym "manualem" lub 7-stopniową dwusprzęgłową przekładnią automatyczną.
Czym jeszcze wyróżnia się nowa Klasa A? Poza technologią (szereg radarów zapożyczonych z Klasy S) ma to być wyciszenie. Wedle zapowiedzi dr. Dietera Zetsche ma to być "najcichszy" samochód w swoim segmencie.
Dla fanów topowych wersji mamy złe informacje - warianty A35 AMG oraz A45 AMG zadebiutują dopiero pod koniec roku, a do sprzedaży trafią w 2019.