Dacia Sandero gubi biegi. Było ich sześć, będzie pięć - a cena bez zmian

Rosnące ceny i brak podzespołów dają o sobie znać na różne sposoby. Dacia Sandero na przykład straci 6-biegową skrzynię biegów. Dlaczego? Chodzi przede wszystkim o jej dostępność - ale nie tylko.

Kiedy myśleliśmy, że ten rok przyniesie wreszcie chwilę spokoju na rynku motoryzacyjnym, przyszły kolejne zawirowania. Rosyjska inwazja na Ukrainę postawiła gospodarkę do góry nogami i sprawiła, że wiele firm stanęło przed ogromnymi wyzwaniam. Na przykład standardowa Dacia Sandero będzie teraz oferowana wyłącznie z 5-biegową skrzynią biegów.

Co się stało z sześciobiegową konstrukcją? Otóż pozostanie w gamie, ale tylko w jednym konkretnym modelu. Mowa o wersji Stepway. Skąd taka decyzja?

Dacia Sandero musi być tania, a drożejące podzespoły tego nie ułatwiają

Krótko mówiąc - Dacia ma problem z produkcją i dostępnością 6-biegowej skrzyni manualnej. Aby więc nie zatrzymywać produkcji, rumuńska marka postawiła na nietypowe rozwiązanie.

Dacia Sandero skrzynia biegów

Wszystkie wersje standardowego Sandero, także te z turbodoładowaną benzyną, będą teraz dostępne wyłącznie z 5-biegową skrzynią manualną. Opcją pozostaje zaś przekładnia CVT.

6-biegowa skrzynia pozostanie stałym elementem Dacii Sandero Stepway. Niezmiennie dostawać ją będziemy także w spokrewnionym z Sandero Renault Clio.

Koszt produkcji 6-biegowej skrzyni wzrósł - dlatego też rumuńska marka postanowiła pozostawić ją w droższej wersji Stepway. W jej przypadku te dodatkowe euro łatwiej ukryć, niż w tańszych wariantach.

Z kolei standardowa Dacia Sandero zyska przebudowaną 5-biegową konstrukcję, w której wydłużono ostatnie przełożenie. W efekcie zużycie paliwa ma pozostać na niezmienionym poziomie, ale możemy liczyć na gorszą dynamikę.

Walka o utrzymanie niskiej ceny ewidentnie wymaga teraz szalonej ekwilibrystyki. Nawet niewielkie oszczędności poczynione na zamianie skrzyń sprawiają, że dla marki jest to opłacalna inwestycja.

Dacia Sandero wciąż cieszy się ogromną popularnością

A jej dostępność jest jednym z powodów, dla którego wiele osób decyduje się na ten samochód. Dlatego też rumuńska marka robi wszystko, aby z linii produkcyjnej wciąż zjeżdżały kolejne auta, a klienci mogli cieszyć się nowymi produktami.

Dacia Sandero skrzynia biegów

Trudno powiedzieć, czy podobne zmiany zajdą też w innych modelach, takich jak Logan, Jogger czy Duster. Według portalu Autokult wycofanie 6-biegowej skrzyni tyczy się póki co tylko wspomnianego standardowego Sandero.