Design Neue Klasse jest świetny i to Was do niego przekona. BMW też powinno

Cała koncepcja gamy Neue Klasse w BMW jest moim zdaniem strzałem w dziesiątkę. To świeży i ciekawy design, który pasuje do tej marki. Zresztą ta świetna wizja powinna Was przekonać do kierunku, w którym poszła marka z Monachium.

BMW twierdzi, że eksperymentowało z wielkimi nerkami, bo tego oczekiwali klienci z Chin. Te czasy są już jednak praktycznie przeszłością. Niemcy otworzyli nowy rozdział w swojej historii, aczkolwiek przyjęli dla niego zaskakująco znajomo brzmiącą nazwę - Neue Klasse.

Jeszcze raz czas na krótką powtórkę z historii. Po II Wojnie Światowej BMW było w kiepskiej kondycji finansowej i nie miało wielkich perspektyw. Marka straciła kluczową fabrykę w Eisenach, w której ruszyła produkcja ich dawnego modelu, początkowo sprzedawanego jako BMW. Dopiero w 1952 roku doszło do rozwiązania oryginalnej spółki, a jej miejsce zajęła marka EMW, która dalej korzystała z projektu i możliwości zakładu.

Nowa fabryka w Bawarii nie miała wielkich możliwości. W latach pięćdziesiątych postawiono więc na budowę drogiej limuzyny, szukając w ten sposób szans na zbudowanie zysków z wysokiej marży. Szybko jednak okazało się, że 501-ka nie była postrzegana jako tak luksusowy projekt, jak samochody Mercedesa, w tym model 220. Do tego przykleiła się do niego nazwa "Barockengel" ze względu na charakterystyczny wygląd.

BMW ratowało się jak mogło: najpierw w 1955 roku wprowadziło Isettę, opracowaną na bazie projektu włoskiego ISO (ale gruntownie przebudowanego), a potem opracowało malutkie BMW 700 z silnikiem 0,7 litra.

Model Neue Klasse, pokazany w 1962 roku, był więc ostatnią szansą na sukces. Zainwestowano w niego cały budżet i postawiono, całkiem słusznie, na jednego dopracowanego zawodnika. I to był strzał w dziesiątkę, który teraz BMW chce powtórzyć.

Design Neue Klasse w SUV-ie iX3 może budzić skrajne emocje, ale sama koncepcja jest świetna. W innych modelach będzie strzałem w dziesiątkę

W drodze jest cały szereg nowości. Otóż w ciągu najbliższych lat na drogi wyjedzie łącznie 40 samochodów stworzonych w duchu Neue Klasse - od tych najmniejszych, po największe limuzyny.

Być może tę gamę uzupełnią też samochody sportowe. Tego jeszcze nie wiemy, ale jedno jest pewne: gdyby Z4 zyskało nowe wcielenie, to wyglądałoby wspaniale. Luca Serafini, człowiek bawiący się generatywną sztuczną inteligencją, Photoshopem i uzupełniający to swoimi umiejętnościami, opracował wizję nowego BMW Z4 w stylu Neue Klasse.

BMW Z4 Neue Klasse

Co jak co, ale ten projekt wygląda doskonale. Jest kompletny, spójny i ciekawy. Ma dużo charakteru i lekkości w stylu starych klasycznych roadsterów. Trudno tutaj przyczepić się nawet do jednego elementu.

Czy BMW skusi się na taki samochód? Tego jeszcze nie wiemy, ale pozostaje liczyć na decyzję w Bawarii. Obecne Z4 sprzedaje się nieźle, co daje większe szanse kolejnej generacji.