Diesel? Nie potrzebujemy takich silników. Citroen żegna klekot
Diesel? A na co to komu? Kolejna marka rozstaje się z silnikami wysokoprężnymi. Citroen przestaje inwestować w takie jednostki napędowe.
Jeśli myśleliście, że są jeszcze marki, dla których diesel jest ważny, to jesteście w błędzie. Nawet Francuzi, mocno związani z jednostkami wysokoprężnymi, rezygnują z takich konstrukcji. Zmiany zaczynają się właśnie w gamie Citroena, gdzie kolejne nowości będą już pozbawione konstrukcji BlueHDI. Pierwszą z nich jest nowy Citroen C5 X, w którym pierwsze skrzypce grają hybrydy plug-in.
Diesel bardzo nie leży szefowi marki
Vincent Cobée w wypowiedzi dla brytyjskiego magazynu Autocar podkreślił, że jego stosunek do jednostek wysokoprężnych jest wyjątkowo chłodny. Dlaczego? Pomińmy kwestie ekologiczne - chodzi tutaj przede wszystkim o sprzedaż. Jeszcze kilka lat temu silniki diesla znajdowały się w 80% sprzedawanych samochodów. Potem ta liczba spadła do 50%. Według Cobéego w ciągu najbliższych czterech lat zainteresowanie zmniejszy się jeszcze bardziej - do nawet 15%.
Oczywiście jest to też wina marek samochodowych, które często nie dają nam już innego wyboru. Trzeba jednak mieć na uwadze, że ostatnie lata to także rozwój jednostek benzynowych i hybrydowych. Silniki zasilane klasyczną "etyliną" są nierzadko równie oszczędne, co diesle. Jednocześnie serwują nam przyjemniejszą ścieżkę dźwiękową i lepszą kulturę pracy.
To samo tyczy się hybryd plug-in, które dodatkowo dorzucają możliwość pokonania 30-40 kilometrów na prądzie. Dla niektórych to aż nadto, a jednocześnie w wielu krajach przysługują ulgi z tytułu użytkowania auta PHEV.
Spokojnie, diesel nie zniknie z gamy Citroena z dnia na dzień
Oferowane aktualnie z takimi silnikami modele pozostaną w sprzedaży jeszcze przez jakiś czas. Francuzi nie zamierzają natomiast inwestować w rozwój swoich jednostek. Nie od dzisiaj wiadomo, że koncern Stellantis stawia na elektryfikację, a więc hybrydy plug-in będą miały pierwszeństwo.
Czy to dobrze? Na pewno znajdzie się grupa niezadowolonych osób, ale statystyki nie kłamią - diesel jest już w odwrocie i ten trend raczej się nie zatrzyma. Jeśli więc poszukujecie auta z wysokoprężnym silnikiem, to może to być ostatni dzwonek na taki zakup. Już teraz gama silników zasilanych olejem napędowym jest mocno ograniczona.