Dziś elektryczna Multipla byłaby pewnie hitem. Ale powstała w Chinach 10 lat temu

Co powiecie na to, że w Chinach powstawała oficjalnie elektryczna Multipla? I to dawno temu. Nazywała się Zotye M300EV i miała wymienne baterie.

Tak, Zotye to ta firma, która słynie z "podrobionych" Ranger Roverów i Porsche. Ale pewnie Wam się obiło o uszy, że w 2010 roku kupiła kilka linii produkcyjnych od Fiata. W Kraju Środka zaczęły całkiem oficjalnie powstawać m. in. Lancie Lybry. Ale także poliftingowa wersja "kultowego" minivana. Oprócz wersji bazowej z silnikiem spalinowym była też elektryczna Multipla.

Samochód powstał najpierw jako... Zotye Multiplan, ale później zmieniono nazwę na Zotye M300 Langyue. Powstawał z części wytwarzanych lokalnie i napędzany był prostym silnikiem 1.6 o mocy 103 KM, z pięciobiegową skrzynią ręczną. Czyli tak jak oryginał. Prosto i łatwo. I tanio, bo samochód kosztował około 40 tys. zł, w przeliczeniu na polską walutę.

Elektryczna Multipla miała mało mocy, za to wymienne baterie

Ciekawostką było przerobienie samochodu na wersję elektryczną. Oczywiście głównie do zastosowań komercyjnych, takich jak na przykład taksówki.

Silnik miał 82 KM, 250 Nm i napędzał przednią oś. Umieszczone pod tylnymi siedzeniami baterie miały łączną pojemność 35,2 kW, czyli niezbyt dużo jak na 1700-kilogramowy samochód. Z tego względu zasięg i to liczony według dość optymistycznej normy NEDC, wahał się między 160, a 200 km.

No to po co taka elektryczna Multipla taksówkarzowi, który tyle kilometrów przejeżdża w pierwsze trzy godziny zmiany. Otóż Zotye M300EV miało cztery moduły baterii, ważące 65 kg, które można było w kilka minut podmienić. Teraz takie układy stosuje (również chińskie) NIO. Ponoć przy użyciu odpowiednich urządzeń w Zotye dało się wymienić puste na pełne baterie w ciągu pięciu minut.

elektryczna Mutlipla

Mimo tego, wersje benzynowe były znacznie bardziej popularne - może dlatego, że miały większy zasięg i nie wymagały zjeżdżania na skomplikowane wymiany.

Baterie ulokowane są pod tylną kanapą. Tak wyglądał proces ich wymiany.

 

Ale weźmy też pod uwagę, że samochód powstał mniej więcej 12 lat temu. Zotye M300 w obydwu wersjach produkowano w latach 2010 - 2013 i znalazły 25 036 nabywców. A samo Zotye nadal produkowało różne samochody, aż do 2021 roku, kiedy firma ogłosiła bankructwo.

A nowej Multipli Fiat i tak nie planuje. Choć biorąc pod uwagę jak fajnie wyszła im elektryczna 500-ka, byłbym za.