Dziś powstanie ostatni Ford Focus. Zakład w Saarlouis zostaje w rękach marki, zmieni swoją rolę
Po 66 latach jeden z kluczowych zakładów amerykańskiej marki zmienia profil działania. Fabryka w Saarlouis, którą opuszcza Ford Focus, a w której wcześniej powstawał Escort i Capri, żegna się z samochodami.
Dokładnie 20 września 1969 roku z Saarlouis w Niemczech wyjechał pierwszy fabrycznie nowy Ford. Przed dekady ten zakład był jednym z najważniejszych w Europie - tuż obok fabryki w Kolonii. Teraz przyszedł czas, aby zgasić światło. Dziś z taśmy zjedzie ostatni Ford Focus. Gdy opuści linię produkcja stanie - a samochodów więcej tutaj nie zobaczymy.
Saarlouis żyło tym modelem przez lata, dlatego końcówka montażu tworzy w regionie wyjątkową atmosferę. Fabryka jednak nie znika z mapy, ponieważ już wkrótce rozpocznie nowy etap działalności.
Ford Focus znika z produkcji, Saarlouis zostaje fabryką w szeregach marki
Markus Thal z rady zakładowej potwierdził, że na hali znajduje się jeszcze około 100 sztuk Focusa. Pracownicy finalizują tę partię, aby zamknąć produkcję w najbliższych dniach. Ostatni egzemplarz trafi do Muzeum Miejskiego Saarlouis. Według oficjalnych informacji właśnie dziś ostatni samochód wyjedzie z tego zakładu.
Zakład zakończy montaż samochodów, ale nie trafi pod młotek. Od 1 grudnia zacznie nową działalność i skupi się na produkcji części oraz podzespołów. Modernizacja przebiega etapami, dlatego ekipy rozbierają stare linie i jednocześnie przygotowują miejsce pod nową organizację pracy. Ford chce w ten sposób utrzymać znaczenie fabryki w strukturach firmy, choć zakres jej zadań wyraźnie się zmieni.
Stąd wyjeżdżały kluczowe samochody - takie jak Ford Escort i Focus
Saarlouis ruszyło w 1969 roku i od tamtej pory dostarczyło prawie 16 milionów pojazdów. Fabryka odegrała kluczową rolę w odbudowie lokalnego rynku pracy po kryzysie górniczym, dlatego szybko stała się ważnym elementem gospodarki regionu Saara. Produkcja zaczęła się od wytwarzania nadwozi dla Renault, potem od Escorta, a następnie od wielu modeli Forda, które ukształtowały europejską ofertę marki.
Decyzje z ostatnich lat przesądziły o przyszłości
Zakład od 2019 roku walczył z ograniczeniami produkcyjnymi i kolejnymi cięciami kosztów. W 2022 roku Ford wybrał Walencję i Kolonię jako centra rozwoju i produkcji przyszłych modeli elektrycznych. Saarlouis wypadło z tej strategii, co ostatecznie przesądziło o zakończeniu montażu samochodów w Niemczech.
Co dalej z pracownikami?
W 2024 roku Ford i IG Metall uzgodnili plan socjalny. Porozumienie gwarantuje, że około 1000 osób utrzyma zatrudnienie co najmniej do 2032 roku. Pozostali pracownicy przejdą do innych lokalizacji koncernu lub zdecydują się na emeryturę. Dzięki temu region nie straci całkowicie ogromnego zaplecza kompetencji, które budowały się tam przez lata.


